اهتمام جدی ناجا در استرداد مجرمان متواری

سردار حسین اشتر گفت: برای روان‌سازی مأموریت‌های نیروی انتظامی بایستی پلیس اینترپل ظرفیت مسئولیت‌های بین بخشی را در خود تقویت کند.

وی ادامه داد: قاعدتاً اجرا و پی‌جویی مأموریت‌هایی که بخشی از آن به پیگیری در خارج از کشور نیاز دارد بر عهده پلیس‌های تخصصی است اما روان‌سازی و هماهنگی روابط با پلیس دیگر کشورها باید توسط پلیس اینترپل انجام شود.

فرمانده ناجا با تأکید بر مطالعه تطبیقی توانمندی‌های پلیس در سطح دنیا، افزود: تعامل و برقراری ارتباط با سفرا و وابستگان نظامی و استفاده از این ظرفیت می‌تواند پلیس را در توسعه امنیت یاری دهد.

وی خاطرنشان کرد: استرداد مجرمان در سطح بین‌المللی اثرات مثبتی در جامعه دارد و باعث امیدبخشی در اذهان عمومی می‌شود لذا باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: لازم است پروتکل‌هایی با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط امضاشده تا مأموریت‌های پلیس در این خصوص تسهیل و روان‌سازی شود.

سردار اشتری بابیان اینکه برای هر حادثه تروریستی که در کشور رخ می‌دهد باید پرونده‌ای با جزئیات کامل در پلیس بین‌الملل تشکیل شود تا شناسایی گروه‌های تروریستی و دستگیری اعضای آن‌ها تسریع شود، گفت: توسعه حوزه فعالیت پلیس اینترپل در کشورهای مختلف نیازمند افزایش حضور افسران رابط در آن‌هاست.

وی ادامه داد: هرچه ارتباط پلیس با کشورهای دیگر بیشتر شود قطعاً مأموریت‌های پلیس اینترپل با سرعت و موفقیت بیشتری صورت می‌گیرد.

فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه بحث اطلاع‌رسانی یک موضوع مهم و موردنیاز به‌خصوص در حوزه مأموریت‌های پلیس بین‌الملل است، گفت: اطلاع‌رسانی‌ها در این خصوص باید با بررسی کارشناسانه و با رعایت موارد اعلامی از سوی سازمان و اصول دروازه‌بانی اخبار انجام شود.

سردار اشتری یادآور شد: مدیریت حوزه بین‌الملل نیازمند احصا و بررسی قوانین پلیس اینترپل است تا با اشراف اطلاعاتی کامل بتوانیم نقشه راه را در اجرای مأموریت‌ها با درایت ترسیم کنیم.

وی در خصوص مشارکت پلیس در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: در این خصوص هم باید بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد و بر مبنای تخصص و ضرورت‌ها اقدام شود.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه برای تسهیل در کنترل تردد افراد در مبادی ورودی و خروجی کشور تلاش می‌شود تا گذرنامه‌های بیومتریک ارتقاء یابد، افزود: با الکترونیکی شدن گذرنامه‌ها امکان هرگونه کلاه‌برداری و سوءاستفاده در این زمینه از بین خواهد رفت.

سردار اشتری در خاتمه، عنوان کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران باید مؤمن، متعهد، هوشمند و دارای دانش روز باشد تا با ارتقاء امنیت روزبه‌روز شاهد پیشرفت آن در عرصه‌های مختلف باشیم.