قابل توجه مشمولان/شرایط معافیت کفالت برادر صغیر زیر ۱۸ سال

بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با معافیت کفالت برادر صغیر زیر ۱۸ سال سوالاتی دارند که در این گزارش به آن‌ها پاسخ داده شده است.

بر اساس قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، شروط اصلی برای بهره‌مند شدن از معافیت کفالت برادر صغیر عبارت است از؛ پدر برادر صغیر فوت کرده باشد و البته سن برادر نباید به ۱۸ سال تمام رسیده باشد و فرد مشمول خدمت نیز به عنوان تنها برادر بالای ۱۸ سال وی محسوب شود.

همچنین بهتر است بدانید، در این معافیت صرفا صغیر بودن فرد ملاک رسیدگی است و وضعیت جسمانی وی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد، البته وجود مادر نیز در این نوع معافیت مانع رسیدگی نیست.

گفتنی است؛ در معافیت کفالت برادر صغیر، برادر ناتنی در صورتی که فرد برادر تنی نداشته باشد می‌تواند درخواست رسیدگی کند و در بین برادران ناتنی حق تقدم با آن برادری است که از یک پدر باشند، البته بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با اینکه آیا وجود برادر ناتنی بالای ۱۸ سال مانع استفاده از معافیت برادر تنی فرد می‌شود، سوالاتی دارند که بهتر است بدانند: وجود برادر ناتنی بالای ۱۸ سال مانع استفاده از معافیت برادر تنی می‌شود.

همچنین در صورتی که متقاضی معافیت کفالت توانایی سرپرستی و نگهداری از صغار را داشته باشد، رسیدگی بلامانع خواهد بود و بهتر است بدانید در صورتی که به سبب بیماری حادث قادر به سرپرستی از برادر صغیر نباشد، یا اینکه فوت کند، برادر دیگر می‌تواند درخواست رسیدگی کند.

گفتنی است؛ برای استفاده از این نوع معافیت در قید حیات نبودن پدر و فوت وی از شروط اصلی این معافیت است و نوع معافیت کفالت برادر صغیر، دائم و اعتبار آن نیز در زمان صلح است.