رشد طلاق در تعدادی از استان‌ها متوقف شد

 سیدعلی اصغر رفاهی در نشست با مدیران استانی بنیاد صیانت از خانواده افزود: دلسوزان مردمی در حوزه خانواده شناسایی و کار به دست آنان سپرده می شود.

وی تاکید کرد: بنیاد صیانت از نهاد خانواده را فعالیتی می‌دانیم که به دست خود مردم باید اجرا شود.

این مستشار قضایی تصریح کرد: قوه قضاییه در این امر نقش کمکی خواهد داشت تا یک نهادی مردمی برای صیانت از نهاد خانواده شکل بگیرد و خود مردم این نهاد را رو به جلو ببرند.

وی با اشاره به راهبرد 160 صفحه ای این بنیاد اظهارداشت: بنیاد صیانت از نهاد خانواده برای ابعاد خانواده از تشکیل خانواده گرفته تا تحکیم بنیان آن باید برنامه داشته باشد و همراه با این برنامه ها حرکت کند.

رفاهی خاطرنشان کرد: پرونده خانواده نباید به دادگستری برود و قبل از آن در مراکز مشاوره به آن پرداخته و مشاوره های لازم به زوجین ارائه شود؛ چه بسا در بسیاری از استان ها از جمله البرز این مراکز موفق عمل کرده و برخی زوجین متقاضی طلاق با حضور در جلسات مشاوره از تصمیم خود منصرف شده و به زندگی مشترک خود بازگشتند.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خطاب به مدیران استانی حاضر در نشست گفت: اگر شما در هر استان موفق به انصراف حتی 5 زوج از طلاق شوید، 5 خانواده را از آسیب ایمن خواهید کرد و فرزندان این خانواده ها در کنار پدر و مادر به زندگی خود ادامه خواهند داد.

وی با بیان خوشه ای بودن پرونده های خانواده در محاکم ادامه داد: متأسفانه پرونده های خانواده خوشه ای است یعنی اگر زوجه درخواست مهریه دهد، زوج درخواست عدم تمکین و ازدواج مجدد ارائه می کند. زوجه درخواست نفقه می دهد و این روند همچنان ادامه می یابد.

رفاهی خاطرنشان کرد: هیچ ضربه ای نمی تواند نظام ما را از ادامه حرکت متوقف سازد جز آسیب های اجتماعی و آسیب های نهاد خانواده که مقام معظم رهبری شخصاً روی این موضوع ورود کردند و خوشبختانه از زمان ورود ایشان به این موضوع،در تعدادی از استانها شاهد توقف رشد طلاق در  بوده ایم.