به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين موشك دو مرحلهاي زيرمداري به عنوان بخشي از يك پژوهش ناسا براي بررسي چگونگي تاثيرات شفقهاي قطبي بر ماهوارههاي جيپياس و ديگر فضاپيماها، از آلاسكا به فضا پرتاب شده و به ارتفاع ۳۴۹ كيلومتري دست يافت.


استیون پاول، پژوهشگر ارشد این برنامه از دانشگاه کورنل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در حال بررسی پدیده‌ای موسوم به آب‌وهوای فضا هستیم. این پدیده توسط ذرات بارداری ایجاد می‌شود که از سوی خورشید به سمت زمین روانه شده و با میدان مغناطیسی این سیاره به تعامل می پردازد. انسانها مستقیما قادر به احساس این تاثیرات نبوده؛ اما سیستم‌های الکترونیکی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.





محققان دانشگاه‌های کورنل، نیوهمشایر، اوسلو، دانشکده ‌دارتموثو موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست از یک موشک پژوهشی ۱۴ متری برای بررسی یک لایه ضخیم ۹.۶ کیلومتری از شفق قطبی استفاده کردند. این موشک زیر مداری با خود آنتها و حسگرهایی را برای سنجش میدانهای الکتریکی ایجاد شده توسط این شفقها حمل می‌کرد.

دانشمندان امیدوارند که تجهیزات این پژوهش بتواند سرنخی در مورد تاثیرات امواج آلفوین بر روی جو بالایی زمین ارائه کند. امواج آلفوین به نوعی انرژی الکترومغناطیسی گفته می‌شود که به تصور دانشمندان به هدایت شفقهای قطبی زمین می‌پردازد.





شفقهای قطبی در زمان برخورد توفانهایی از ذرات باردار خورشید با جو بالایی زمین ایجاد می‌شوند که توسط میدان مغناطیسی زمین به سمت قطب‌ها کشیده شده و بسته به اتم‌های موجود در این توفانها، طیفهای مختلفی از رنگهای سبز، بنفش و قرمز ایجاد می‌کنند.


خورشید در حال حاضر در مرحله فعالی چرخه آب‌وهوایی خورشیدی خود قرار داشته که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسیده و اختلالاتی در ماهواره‌های هدایت ناوبری، ارتباطات و دیگر خدمات ایجاد کند.

این نمایش‌های زیبا و رنگین آسمانی توجه افراد زیادی بخصوص ستاره شناسان و عکاسان را به خود جلب می‌کند.



یک عکاس انگلیسی در فرصتی جالب موفق به شکار همراهی زیبای طبیعت از دو رویداد زمینی و آسمانی شده که صحنه‌های جذابی را به وجود آورده‌اند.

در این صحنه‌های جالب، شفقهای قطبی در آسمان و فوران آتشفشانی در ایسلند در کنار هم قرار گرفته و تصاویر هنرمندانه‌ای را خلق کرده‌اند.

جیمز اپلتون، با به جان خریدن امکان جرقه‌های آتشفشان فیمووردوهالس ایسلند و سرمای زمستانی این منطقه موفق به ثبت این تصاویر نادر شده است.






فوران آتشفشاتی در کوه فیمووردوهالس ایسلند به همراه نورهای شفق سبز و زرد شفق قطبی در زمینه