خبری خوش برای جوانان/ وام ازدواج 60 میلیون شد

گروه اجتماعی- ​اغلب جوانان به دلیل آینده مالی و وضعیت اقتصادی نامعلوم خود از ازدواج فرار می‌کنند، چراکه برای آغاز یک زندگی باید حداقل‌های اقتصادی و شغلی فراهم باشد، اما این حداقل‌ها در هر زمان بسته به شرایط اقتصادی و وضعیت محیطی متفاوت است. هرچند در وضعیت و شرایط کنونی جامعه، به دست آوردن حداقل‌های زندگی نیز دردسر‌های زیادی دارد.

به گزارش افکارنیوز، بیشتر پسر‌ها دلیل تأخیر در ازدواج را بیکاری و بی پولی برای خرید خانه و برگزاری مراسم عروسی قید می‌کنند و مهم‌ترین دلیل ترس دختران از ازدواج هم ترس از تهیه جهیزیه با توجه به قیمت‌های نجومی کالاهاست.

در نیمه دوم سال و در زمان نگارش لایحه بودجه، تنها توجه دولت به جوانان در این حد بود که همانند سال گذشته ارائه وام ۱۵ میلیون تومانی به زوجین را در نظر گرفت.

این اقدام اظهارنظر‌های زیادی را به دنبال داشت تا جایی که بعد از پیشنهاد‌های بسیاری که از سوی مسئولان و معاونان وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس صورت گرفت، ۸ بهمن اعلام شد طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه سال بعد مبلغ وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش یافته است. در این شرایط تنها سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی کفاف شروع یک زندگی را می‌دهد؟

سرانجام وام ازدواج 30 میلیونی شد تا زوجین بتوانند با دریافت وام در مجموع به مبلغ 60 میلیون تومان زندگی خود را آغاز کنند، هرچند این اقدام شایسته ای به شمار می رود، اما مشکلات جوانان برای شروع زندگی به حمایت های بیش از این نیاز دارد.

جزئیات بیشتر برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج در زیر تشریح شده است:

سکینه سیف جمالی سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ضمن تشریح شرایط تضامین مربوط به دریافت وام ازدواج گفت: براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز جاری و قرض‌الحسنه سیستم بانکی، وام ازدواج را به متقاضیانی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ (۹۶/۱/۱) است و تا کنون وام قرض الحسنه دریافت نکرده‌اند، ۳۰ میلیون تومان پرداخت کند.

جمالی با بیان اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر فرد زوج متقاضی ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته امکان پذیر است، افزود: طبق تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین بپذیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین بر اساس تبصره مذکور، به منظور حمایت از ازدواج، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه سیستم بانکی کشور، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به متقاضیانی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ است و تا کنون وام قرض الحسنه دریافت نکرده اند، ۳۰ میلیون تومان و با اولویت پرداخت کند.

در این میان حسین زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به میزان منابع حساب های پس انداز قرض الحسنه انتقال وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان عملی بوده و منابع حاضر نیز جوابگوی این مبلغ است، تصریح کرد: منابع به میزانی که مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام به ازای هر زوج را تامین کند در قالب حساب های پس انداز قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی کشور قرار دارد که امیدواریم در سال آینده نیز بانک مرکزی به خوبی مدیریت کرده و شبکه بانکی نیز همانند گذشته به خوبی مدیریت کند تا بتوان پرداخت این رقم را عملیاتی کرد.

به گفته ی این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بانک ها برای تامین منابع این وام مشکلی نخواهند داشت و از این رو پیش بینی می شود تا شاهد صف های طولانی حضور جوانان در پشت در بانک ها و موسسات برای دریافت وام 60 میلیومی نباشیم.

وام 60 میلیونی ازدواج در صحن مجلس به تصویب رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 8 اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 98 کل کشور بند "الف" تبصره 16 این لایحه را مصوب کردند.

در این مصوبه مجلس آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1/1/1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کنند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون (300.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

با این وصف تمام جوانانی که تاریخ عقد آنان از ابتدای سال 96 است می توانند از تسهیلات 30 میلیونی وام ازدواج با بازپرداخت 60 ماهه استفاده کنند. امید است با حمایت های بیشتر مسئولین تشکیل زندگی برای جوانان آسان تر شود و هر روز شاهد رشد بیشتر آمار ازدواج در کشور باشیم.