ضرورت توجه به بحث نشاط اجتماعی

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در یکصد و چهاردهمین نشست شورای اجتماعی کشور، گفت: با توجه به شرایط جامعه و ضرورت توجه به بحث نشاط اجتماعی حتماً باید زمینه سازی لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: آنچه که قطعی است ثبات و آرامش و رضایت‌مندی درونی جامعه است.

وزیر کشور بیان کرد: انسان به صورت ذاتی موجود بی قراری است. برای اینکه کمال‌گراست، آرزو دارد. و همه اینها به انسان بی قراری می‌دهد. ما با یک جامعه منزوی طرف نیستیم. برخی اقدامات رسانه‌ها و ده‌ها مسأله دیگر دخیل هستند. پیمایش‌های اجتماعی خیلی نامناسب‌تر از مسائل شخصی است.

رحمانی فضلی افزود: ما دو سنجش انجام دادیم. در هر دو سنجش باورهای فردی با پیمایش‌های اجتماعی متفاوت بوده است. نشاط مساله یک بعدی یا دو بعدی نیست چون با روح انسان درگیر است. برخی می‌گویند عامل اقتصادی عامل نشاط است. بلکه ما می‌بینیم که عامل اقتصادی اکنون عامل بی‌قراری است.

وی اضافه کرد: شورای اجتماعی باید در حوزه روان‌شناسی اجتماعی اقداماتی را انجام دهد. ما باید برنامه‌ها و اقداماتمان را به سمت نشاط واقعی ببریم. همه دستگاه‌ها باید در حوزه وظیفه و فعالیت روزانه خود، با مخاطبان بیرونی خود برنامه‌های خود را در قالب نشاط داشته باشند.

وزیر کشور گفت: ما روزانه چهار پنج میلیون مراجعه به ادارات داریم. از این پنج میلیون مراجعه به ادارات چند میلیون ناراضی بر می‌گردند. همه این نارضایتی‌ها ناشی از عوامل اقتصادی نیست بلکه کار آن‌ها به تعویق افتاده است. همه این مسائل روی نشاط مردم تأثیر می‌گذارد. ما باید ساز و کارهای رضایت‌مندی را در سازمان‌ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همه موضوعاتی که در این نشست مطرح شد قابل اجراست و اکنون در مردم روحیه نشاط دیده می‌شود. صدا و سیما می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت مردم و نشاط اجتماعی تأثیرگذار باشد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: چهارشنبه سوری و ایامی از این دست را می‌توانیم تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم که این مساله باعث ایجاد وحدت عمومی هم می‌شود. صدا و سیما باید جلوه‌های فرهنگی و تجلی آن را در تلویزیون به خوبی نمایش دهد.