آتش‌نشانی نمی‌تواند کسی را ملزم به رعایت ایمنی کند

محمود قدیری اظهار داشت:قرار است با مسئولان قضایی هر هفته جلسه برگزار کرده و در هر جلسه پنج ساختمان به ترتیب اولویت مورد بررسی قرار گرفته و برای ایمن‌سازی آن‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی نمی‌تواند کسی را ملزم به رعایت ایمنی کند، خاطرنشان کرد: اهرم اجرایی در دست شهرداری، وزارت کار و قوه‌قضاییه است و این سه مرجع به واسطه قانون می‌توانند مالکان را ملزم به رعایت ایمنی کنند.

قدیری افزود: آتش‌نشانی پس از بازدید از ساختمانها، آن‌ها را در رده‌های پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر دسته‌بندی می‌کند، بیشتر ساختمان‌های پرخطر در مناطق ۱۱ و ۱۲، یک، ۲۲ و مناطقی که تعدد بافت فرسوده و کاربری تجاری دارند، قرار گرفته است.

معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران درباره اقدامات انجام شده برای ایمنی بازار بزرگ تهران نیز گفت: با همکاری اداره برق، شواری تأمین و نهاد‌های نظارتی دیگر در حال انجام اقداماتی برای بازار هستیم، اما این اقدامات بسیار کند پیش می‌رود به این دلیل که اصل کار مربوط به خود مالکان و ذی‌نفعان است.

قدیری ادامه داد: بحث ایمنی در بازار نیاز به همکاری مشترک و همه‌جانبه دارد، زیرا وسعت آن، تعداد مغازه‌ها، معابر و ... در آنجا زیاد است.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۰ ساختمان در تهران در حال ایمن‌سازی هستند، یادآور شد: به طور مثال در ساختمان آلومینیوم ایمن‌سازی در حال انجام و روند اجرای آن خوب است، اما از آهنگ و سرعت رشد ایمن‌سازی در ساختمان‌ها راضی نیست.

معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه در بین مردم اعتقاد به ایمن‌سازی ضعیف است، اضافه کرد: مردم ایمن‌سازی را در سبد هزینه خود نمی‌آورند و ممکن است روزی تمام سرمایه آن‌ها نابود و حتی منجر به نابودی سرمایه‌های دیگران نیز شود.

وی با بیان اینکه رصد و پایش ایمنی ساختمان‌ها توسط آتش‌نشانی به طور مداوم در جریان است، گفت: ممکن است یک ساختمان در یک بازه زمانی ایمن باشد و به دلیل تغییر کاربری، تغییرات معماری و سایر موارد در بازه زمانی دیگری ناایمن شود که آتش‌نشانی بر اساس مصوبه شورای شهر مرتب ساختمان‌ها را پایش می‌کند.