انجام برنامه احداث قطارشهری در هشت کلان شهر

رجب صلاحی ضمن اشاره به بهره برداری از ۳۰۰ کیلومتر خطوط حمل و نقل ریلی در تهران و چهار کلانشهر مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز گفت: تا کنون ۱۱ خط به طول ۳۰۰ کیلومتر و ۱۹۹ ایستگاه به بهره برداری رسیده و ساخت ۱۰ خط و تکمیل فاز دوم برخی از خطوط بهره برداری شده جمعاً به طول ۲۸۳ کیلومتر دردست انجام می باشد.

وی افزود: هم اکنون در تهران ۲۱۱ کیلومتر خطوط مترو با ۱۱۵ ایستگاه و ۱۴۴۵ واگن در حال خدمت رسانی است و سالانه ۷۳۰ میلیون سفر در تهران با مترو صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۰ کیلومتر خطوط مترو در پایتخت در حال ساخت می باشد که پیش بینی می شود در صورت اتمام تا پایان طرح، که سال ۱۴۰۲ می باشد، منجر به افزایش تعداد ۵۱۳ میلون نفر سفر در سال خواهد شد و در نتیجه پیش بینی می شود تعداد کل سفرهای سالانه مترویی در پایتخت در پایان طرح به ۱۲۴۳ میلیون سفر افزایش یابد.

رجب صلاحی در ادامه اعلام کرد: پیش بینی می شود در صورت بهره برداری از ۲۸۳ کیلومتر خط مترویی در دست ساخت در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۰۲ جمع خطوط مترویی در دست بهره برداری به ۵۸۴ کیلومتر افزایش یابد و تعداد سفرهای سالیانه از طریق مترو به ۲۳۳۷ میلیون نفر سفر افزایش یابد.

رجب صلاحی با بیان اینکه ایجاد ۸۴۰ کیلومتر خط مترویی در کشور مصوب شده، اظهار کرد: از این میزان ۳۰۱ کیلومتر احداث و به بهره برداری رسیده، عملیات اجرایی ۲۸۳ کیلومتر در حال انجام است و ۲۵۶ کیلومتر در مرحله انجام مطالعات تکمیلی قرار دارد.

معاون امور شهرداریی های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه در خصوص استفاده شهرداری ها از انتشار اوراق مشارکت برای توسعه خطوط قطار شهری، گفت:دولت برای توسعه خطوط مترویی تاکنون مجوز انتشار ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت اسلامی را صادر کرده که از این مقدار تضمین ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بر عهده دولت می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مقدار اوراق مشارکت فروش رفته از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶ مربوط به کلان شهر مشهد به مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال می باشد، اضافه کرد: در سال جاری مجوز انتشار 41 هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای کلان شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، اهواز و قم با تضمین بازپرداخت ۵۰ درصدی توسط دولت تا کنون صادر شده است.

رجب صلاحی در ادامه به بیان دیگر اقدام دولت برای حمایت از توسعه خطوط مترو در کلانشهرها پرداخت و گفت: اولین مرحله از طرح تأمین دوهزاردستگاه واگن مترویی برای ۹ کلان شهر کشور با امضای قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران پایان یافت.

وی افزود: بر اساس این قرارداد، کنسرسیوم شرکت های واگن سازی تهران، نورینکو و سی آر سی چین به عنوان پیمانکار از طریق مناقصه بین المللی انتخاب شدند و این قرارداد توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و کنسرسیوم مذکور به امضا رسیده و در حال حاضر در مرحله تأمین فاینانس خارجی است.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص مابقی واگن ها توضیح داد: ۱۳۷۰ دستگاه واگن باقیمانده از طرح مذکور که عمدتاً مربوط به سایر کلان شهرهای کشور می باشد، طی دو مناقصه بین المللی دیگر تعیین تکلیف خواهند شد و بر این اساس مقرر شده است برای تأمین ناوگان ریلی درون شهری مشهد (خط۳)، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، کرمانشاه و اهواز مناقصه ای با تعداد ۷۷۴ واگن و برای تأمین ناوگان ریلی درون شهری مشهد (خط۱)، تهران و کرج مناقصه ای دیگر با تعداد ۵۹۶ واگن برگزار شود.

رجب صلاحی اضافه کرد: هم اکنون اسناد دو مناقصه ذکر شده توسط مدیر طرح که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می باشد در دست تهیه و آماده سازی است و در این طرح ۵۵ درصد واگن ها در داخل کشور ساخته خواهند شد و پیش‌بینی می شود مناقصه در خرداد یا تیر ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شود.

وی همچنین به امضای موافقتنامه بین شهرداری کلانشهرها و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای پرداخت سهم هر مسافر مترویی بابت صرفه جویی حاصله در مصرف سوخت در سال جاری اشاره کرد و گفت: در همین راستا جلسات متعددی از سال ۱۳۹۳ فی ما بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور برای محاسبه مقدار صرفه جویی حاصله به ازای هر نفر سفر مترویی تشکیل شد و در نهایت طی مصوبه مورخ ۸ خرداد ۹۶ شورای اقتصاد رقم ۹.۸ سنت به ازای صرفه جویی ناشی از افزایش هر سفر اضافی در سامانه های حمل و نقل ریلی شهری برای کلان شهرهای کشور و بازپرداخت سرمایه گذاری به ازای صرفه جویی محقق شده پس از شروع به کار واگن های جدید به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: براین اساس، قرارداد بین قطار شهری ها و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای بازپرداخت صرفه جویی از طرف شرکت بهینه سازی به قطار شهری مربوطه، به عنوان عامل صرفه جویی به امضا رسید.