آخرین وضعیت ارائه خدمات حمایتی وزارت بهداشت به افراد مبتلا به اختلال اوتیسم

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات حمایتی وزارت بهداشت به افراد مبتلا به اختلال اوتیسم اظهار داشت: قبل از تدوین بسته حمایتی در وزارت بهداشت مبتلایان به اختلال اوتیسم خدمات خود را از سازمان بهزیستی دریافت می‌کردند اما وزارت بهداشت شناسنامه خدمتی را برای این  افراد تدوین کرد.

وی افزود: این شناسنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده و در حال حاضر 63 مرکز در کشور به این افراد خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه انتخاب این مراکز با توجه به امکانات آنها صورت گرفته است، گفت: بودجه‌ای حدود 4 میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی های وزارت بهداشت به عنوان یارانه به این بیماران پرداخت خواهد شد و بر این اساس به هر بیمار مبلغ یک میلیون تومان خدمات ارائه می‌شود و می‌توانیم به 4 هزار فرد مبتلا به اختلال اوتیسم خدمات ارائه کنیم.

شادنوش ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اطلاعات کامل را در زمینه نحوه ارائه خدمات دریافت کنند.

وی افزود: باید توجه داشت که مبلغ یک میلیون تومان پس از ارائه خدمات در اختیار مراکز درمانی قرار خواهد گرفت که بر این اساس از هدررفت این بودجه پیشگیری به عمل خواهد آمد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر 90 مرکز جامع خدمات برای بیماران خاص به این افراد  خدمت ارائه می‌کنند،‌گفت: 5 خدمت از قبیل ویزیت بیمار، تزریق، توانبخشی و دندانپزشکی و هدمات دارویی به این بیماران ارائه می‌شود. همچنین برای جلوگیری از سرگردانی بیماران برای تهیه دارو سیستم شبکه توزیع راه‌اندازی شده است.

وی در پایان با بیان اینکه وزارت بهداشت برای ایام تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی‌ در جهت تهیه دارو برای بیماران خاص انجام داده است،‌گفت: تا اردیبهشت‌ ماه سال آینده نگرانی در زمینه تأمین داروی بیماران خاص نداریم.