به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، ناصر سیمفروش در برنامه تلویزیونی دکتر سلام اظهار داشت: مسئله بیماریهای بیضه در کودکان امر بسیار مهمی است زیرا ما در برخی مواقع با والدینی برخورد میکنیم که اظهار تأسف میکنند از اینکه چرا زودتر به بیماری کلیه کودکان خود پی نبرده و به پزشک مراجعه نکردهاند.

وی افزود: به هر حال معاینه بیضه‌ها در اطفال مسئله‌ای است که مغفول واقع می‌شود و حتی پزشکان هم آنجا را معاینه نمی‌کنند و بیضه اگر داخل شکم بماند هم از نظر باروری از بین می‌رود و برای ایجاد سرطان مستعد می‌شود.

سیم‌فروش ادامه داد: بنابراین پزشکان عمومی به هر دلیلی که کودکی نزد آنها آورده می‌شود باید این ناحیه را معاینه کنند تا مشاهده شود که هر دو بیضه در جای خود قرار دارد یا خیر و والدین نیز در زمان شستن کودک این دقت را داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته نگرانی زیادی در این زمینه وجود ندارد ولی به هر حال برای توجه به این مسئله باید به پزشک اورولوژیست مراجعه شود و با روش‌هایی که وجود دارد بیضه‌ها به جای اصلی خود برگردانده می‌شود تا از عوارض آن جلوگیری شود.

رئیس قطب اورولوژی ایران گفت: توصیه بسیار مهم بعدی به‌خصوص به والدین جوان که تازه ازدواج کرده‌اند و کودکی به دنیا می‌آورند این است که توجه داشته باشند، بهترین سن ختنه در زمان نوزادی است.

وی افزود: در یک مطالعه علمی برای نخستین‌بار در دنیا ما ثابت کرده‌ایم که عفونت اداری در بچه‌هایی که در نوزادی ختنه شده‌اند ۲۰ برابر کمتر است و در سن نوزادی عفونت کلیه‌ها را بسیار زودتر خراب می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین حتماً توصیه می‌کنم نوزاد که به دنیا آمد باید بلافاصله ختنه شود که در این زمینه روش‌های خوبی وجود دارد و با مباحثکم تهاجمی ختنه بر روی نوزادان صورت می‌پذیرد.

سیم‌فروش ادامه داد: امروزه ختنه در زایشگاه‌ها به وسیله پزشکان عمومی یا اطفال و پزشکان ارولوژیست به بهترین نحو صورت می‌‌پذیرد و توصیه می‌شود مسئله ختنه به پزشکان آموزش داده شود.


وی گفت: زیرا در گذشته به ما این آموزش را ارائه می‌کردند ولی امروز متأسفانه در کشوری که عمل جراحی ختنه بسیاری دارد کمتر به انترن‌ها این مسئله آموزش داده می‌شود. توصیه می‌کنیم مراکزی برای آموزش ختنه در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود داشته باشد زیرا این عمل از نظر بهداشتی بسیار مهم و ضروری است.

سیمفروش خاطرنشان کرد: تنها سرطانی که در دنیا پیشگیری دارد سرطان نواحی تناسلی است که با ختنه نوزادان امکانپذیر است.