هنوز مجوزی برای انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر نشده است

مسعود تجریشی با بیان اینکه وزارت نیرو برای تأمین آب استان سمنان ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیاز دارد، افزود: وزارت نیرو در صورتی می‌تواند به فلات مرکزی کشور آب انتقال دهد که آن را در مبدأ تصفیه کرده باشد.

تجریشی با اشاره به اینکه وزارت نیرو با کمک فناوری‌های نوین می‌تواند نمک تصفیه شده آب را به یک کالای اقتصادی تبدیل کند، گفت: وزارت نیرو باید برای انتقال آب دریا برنامه‌های خود را ارائه دهد و نحوه انتقال را توضیح دهد.

وی بیان کرد: بر همین اساس وزارت نیرو سند‌های آمایش سرزمین را به سازمان محیط زیست ارسال کرد و منتظر این هستیم که نیاز صنعتی استان سمنان را اعلام کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: میزان نیاز آب نباید بیشتر از ۳۰ میلیون متر مکعب باشد، چرا که بسیاری از شهر‌های صنعتی مانند اصفهان، تبریز و اهواز به انتقال آب نیاز ندارند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست براساس گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی به تصمیم‌گیری در رابطه با موضوع انتقال آب اقدام خواهد کرد.

تجریشی گفت: مسأله انتقال آب یک مسأله سیاسی نیست، اما برخی از نمایندگان مجلس این موضوع را کاملاً سیاسی قلمداد کرده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست در صورتی با انتقال آب موافقت می‌کند که تمام ارزیابی‌ها از جمله صرفه‌جویی در آب، نبود مشکل در مبدأ و مقصد، پایدار بودن اقدام و کاهش آثار منفی انتقال انجام شده باشد، اما تاکنون هیچ کدام از این فرآیندها صورت نگرفته است.