آغاز عملیات آماده سازی بستر و حفر گودال جهت غرس تعداد 1100 درخت چنار

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به هفته درختکاری گفت: مساحت کمربند سبز ایجاد شده در پیرامون شهر تهران هم اکنون به بیش از 41 هزار و پانصد هکتار رسیده است که در صورت رفع بعضی از معارضات و مسایل حقوقی مرتبط با آن و براساس احکام برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران انتظار می رود که در کمتر از یک دهه 50 هزار هکتار کمربند سبز تکمیل شود .

وی ادامه داد: در برنامه سال جاری پس از پیگیری ها و اخذ توافقات و مجوزهای لازم ، عرصه هایی با مجموع مساحتی حدود 1250 هکتار در دامنه جنوبی البرز جهت جنگل‌‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران شناسایی شد و عملیات کاشت صدها هزار اصله درخت در این عرصه ها پایان یافته است . عرصه های جنگل‌کاری سال جاری در اراضی حاشیه ای مناطق 22 و 5 و 4 و 2 واقع شده است.

مختاری اضافه کرد: درختان مورد استفاده در عرصه های فضای سبز اعم از درون شهری و برون شهری از گونه‎های بومی و مقاوم ، با نیاز آبی حداقل و سازگار با شرایط اقلیم کنونی شهر تهران انتخاب ‎می شوند و تلاش می شود تا با استفاده از انواع گیاهان مقاوم به خشکی ، بویژه از نوع پهن‌برگان همانند گونه های اقاقیا ، گردو ، بادامک ، داغداغان ، زبان گنجشک ، بلوط ، زالزالک ، زرشک ، سماق ، تنگرس ، توت نرک و.... تنوع گونه ای لازم رعایت شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد:‌از مناطق مهم دامنه جنوبی البرز که تا کنون توسط این سازمان جنگل‎کاری شده است می‎توان به مناطق سعید‎آباد، ترقیون ، خجیر، غزال ، شهدای گمنام ، پادگان انصارالحسین(ع) ، تلو، دانشگاه امام حسین (ع)، سوهانک ،قوچک، سایت البرز، شهید محلاتی، دارآباد ، مسیح دانشوری ، رحمان آباد ، ارتفاعات اردوگاه شهید باهنر ، جماران ، تله‎کابین توچال، فرحزاد، دانشگاه آزاد ، کوهسار، سولقان ، حصارک کن ، پیرداوود ، حرا ، لتمال کن ، آلاسر و وردآورد در سه فاز و همچنین عرصه های موسوم به استحکامات ، خاتم الانبیاء ، شهید شهرامفر ، دانشگاه علوم انتظامی ، دوتویه ، قصر فیروزه ، جان بزرگی ، شهید افراسیابی اشاره کرد.

وی به کاشت نهال در منازل شهروندان اشاره کرد و گفت: ثبت درخواست شهروندان از طریق سامانه 137 و تماس یا مراجعه حضوری به مراکز تحقیقات ، آموزش و مشاوره فضای سبز مناطق و کاشت ده ها هزار اصله درخت در منازل آنان از 10 دیماه و تا 15 اسفند ماه به انجام رسید.

مختاری گفت: در اجرای این برنامه انواع درخت قابل کاشت در هر منزل با توجه به وسعت باغچه و نظریه کارشناس ، شامل انواع گونه های زینتی شهری و برخی اقلام مثمر نظیر انجیر ، خرمالو ، سیب ، گلابی ، به و ... که با شرایط آب و هوایی تهران سازگار هستند بوده است .

وی با اشاره به طرح ساماندهی و احیاء درختان چنار خیابان حضرت ولیعصر (عج) گفت: عملیات آماده سازی بستر و حفر گودال جهت غرس تعداد 1100 درخت چنار 8 تا 12 ساله که بصورت روت بال از نهالستان های معتبر به تهران انتقال یافته اند ، در خیابان ولی عصر ( عج ) به انجام رسید.

مختاری با بیان اینکه تا پایان سال جاری کاشت 1100 اصله درخت به اتمام می‌رسد، گفت: 550 اصله از این درختان چنار در محدوده مناطق 3 و 6 از تقاطع خیابان شهید بهشتی به سمت شمال خیابان ولیعصر(عج) و 550 اصله دیگر در محدوده مناطق 6 و 11 از چهار راه انقلاب به سمت جنوب این خیابان تاریخی غرس می شوند .

وی ادامه داد: در ابتدا تیمار و رسیدگی به درختان آسیب دیده و شناسایی درختان خشک قدیمی این محدوده که تنه و ریشه آنها دچار پوسیدگی شدید شده و احتمال سقوط آنها می رفت ، صورت پذیرفت . پس از ضدعفونی محلی که درخت از آن خارج شده ، درختان سالم با محیط بن بیش از 45 سانتیمتر که بصورت روت بال از نهالستان انتقال یافته اند در محل غرس می شوند.

به گفته مختاری، انتخاب درختان در نهالستان با نظر اساتید و متخصص در علوم باغبانی و کشاورزی انجام و در مورد سلامت درختان قبل از جابجایی و امکان بقای آن بعد از کاشت مجدد در محل جدید بررسی‌های لازم به عمل آمده است .پس از انتخاب درختان سالم ، عملیات روت بال کردن آنها به انجام می رسد . در این روش ریشه درخت با حجم خاک اطراف آن به قطر هم اندازه تاج درخت و عمقی مشابه از زمین در آورده شده و با گونی و ریسمان کنفی بسته بندی می شود و با رعایت نکات لازم برای حفظ سلامت ریشه با کمک جرثقیل به درون تریلی منتقل شده و به محل کاشت حمل  می شود.