دو مرزبان ناجا اسیر گروهک تروریستی هستند

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بین مرزبان‌های ربوده شده توسط گروهک‌های تروریستی جیش‌الظلم چند نفر مأمور نیروی انتظامی هستند اظهار داشت: 5 نفر از کل 12 نفر مرزبانی که توسط گروهک تروریستی به اسارت گرفته شدند از مأموران نیروی انتظامی بودند.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: سه نفر سرباز و دو نفر کادر که میهمان مقر سپاه بودند.

وی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا در بین مرزبانان آزاد شده مأموران ناجا نیز بودند،گفت: سه نفر از مأموران ناجا آزاد شده و هنوز دو نفر از مرزبانان ما در اسارت گروهک تروریستی در پاکستان هستند.

 جانشین فرمانده ناجا درخصوص موضوع فیلمبرداری از مأموران پلیس تصریح کرد:طبق حقوق شهروندی کسی حق ندارد از دیگر شهروندان فیلمبرداری کرده و بدون اطلاع و اجازه آن را منتشر کند از طرف دیگر باید دید هدف فردی که فیلمی را منتشر می‌کند چیست؟ اگر هدف تحقیر پلیس و از بین بردن اقتدار است طبیعتاً برخورد می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا امار شهدای ناجا از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته را ۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: آمارها ما نشان می‌دهد که در این زمینه ۱۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت سایت دیوار و کلاهبرداری‌های صورت گرفته گفت: شهروندان باید در زمینه خرید و فروش خودرو حتماً قبل از پرداخت وجه ، خودرو را به مراکز شماره گذاری برده و از اصالت آن با خبر شوند و پس از آن مبلغ را بپردازند.

جانشین فرمانده ناجا به کشفیات مواد مخدر اشاره و بیان داشت: آخرین آمارها حاکی از کشف ۶۶۶ تن انواع مواد مخدر است؛ عمده کشفیات ما در 4 استان شرقی و استان‌های مرزی بوده است.

وی افزود:با توجه به انسداد در مرزهای پاکستان عده‌ای به دنبال قاچاق مواد مخدر از طریق دریا هستند که در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام گرفته و از ظرفیت‌های سپاه و ارتش نیز استفاده کرده‌ایم.

سردار سلیمانی در مورد استفاده از امکانات و تجهیزات روز گفت: به دنبال نصب ردیاب بر روی شناورها هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم.

 وی افزود:دوربین‌های البسه روی لباس مأموران نیز نصب خواهد شد و ما این مسئله را در سال آینده نیز پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه با وزارت کشور، وزارت راه و دیگر نهادها وارد عمل شدیم تا از ظرفیت‌های دوربین‌های جاده‌ها و دوربین‌های سطح شهر نیز برای کنترل و کاهش تخلفات اقدام کنیم.

این مقام ارشد ناجا تصریح کرد: به منظور استفاده از دانش روز و کشف علمی جرایم بودجه پلیس آگاهی را دو برابر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه سپهتن باعث شده تا تخلفات اتوبوس‌ها ۹۰ درصد کاهش پیدا کند که در صددیم این سامانه بر روی ۵۰۰ هزار وسیله سنگین ناوگان حمل و نقل عمومی نصب شود.

گفتنی است سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پاپ اپ ها اظهار داشت: ما منکر این نمی شویم که پاپ آپ هاکماکان وجود دارند، آنها رشد کرده و جرایم فضای مجازی افزایش پیدا کرده است، اما پلیس فتا در صدد است که ضوابط را به سایت‌ها  یادآورشود و  شدیدترین برخوردها را با افراد خاطی در راستای کاهش جرایم اینترنتی داشته باشد.

رئیس پلیس فتای ناجا در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد پلیس فتا در مورد سایت دیوار و تخلفاتی که در بستر آن رخ می‌دهد عقب نشینی کرده است، اظهار داشت: اتفاقاً در این مورد و تخلفاتی که رخ می‌دهد از موضع خود عقب نشینی نکرده‌ایم و بر سر مواضع‌مان هستیم. هر جا با مشکلی روبرو شدیم حتماً آن را منعکس و تا حل شدن آن مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی در مورد شکایت از سایت دیوار در دادسرای کیش نیز گفت: این موضوع به دنبال شکایت یک مالباخته انجام شده و در حال پیگیری است.

سردار محسن حسن خانی رئیس پلیس آگاهی ناجا نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از فناوری‌های دانش بنیان ایرانی در زمینه کشف سریع‌تر و دقیق‌تر جرم گفت:یکی از اولویت‌های پلیس اگاهی کشف علمی جرم است که امید است با توسعه ابزارهای نوین  پیشرفت چشمگیری داشته باشیم؛ درصددیم در سال ۹۸ از ابزارهای لازم استفاده کرده و پیوندی بین پلیس و نخبگان ایجاد شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر کشف‌های ما کشف‌های علمی است.

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز در خصوص  حذف کانابیس از جدول 4 مواد مخدر گفت: حذف حشیش از جدول چهارم مواد مخدر یکی از موضوعاتی است که در جلسه CNV قرار داده شده است و در جلسه‌ای که در مسکو برگزار گرفته و تصمیم بر این شد که حشیش از جلسه چهار ماده مخدر حذف شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت:در سفری که اخیراً به مسکو داشتیم، در این زمینه موضع مشترکی را اتخاذ کردیم و هم ما و هم روسیه مخالف این مسئله هستیم.

وی افزود:البته ممکن است کشورهایی که مصرف حشیش نداشته یا خودشان تولید کننده حشیش هستند، علاقمند به آزاد شدن خرید و فروش این ماده باشند، اما ما مخالفت خودمان را اعلام کردیم و آن را پیگیری نیز خواهیم کرد.

سردار زاهدیان در پاسخ به پرسشی درباره میزان کشت مواد مخدر در کشور افغانستان، اظهار داشت: طبق آمارهای ما بیش از ۶۴۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان کشت شده که ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق این مواد به داخل کشور و نیز ترانزیت آن به دیگر کشورها بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای توئیتری وزیر ارتباطات در مورد کشف مزرعه خشخاش از طریق ماهواره خاطرنشان کرد: قبلاً نیز در این زمینه توضیح دادم که این ماهواره‌ها از طریق سنجش از راه دور و بررسی طیف رنگ‌ها اقدام به تشخیص می‌کنند و طیف رنگی که گیاه شقایق نیز از خود متصاعد می‌کند، مشابه طیف رنگی گیاه خشخاش است.