زیر سوال رفتن اعتبار بوئینگ

­پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گزارشی درباره سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی در روز یکشنبه نوشت: یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی روز یکشنبه سقوط کرد و کل ۱۵۷ خدمه و سرنشین آن جان خود را از دست دادند. این هواپیمای بوئینگ با ۱۴۹ مسافر و هشت خدمه از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی به سوی نایروبی، پایتخت کنیا پرواز می‌کرد.

این هواپیمای بوئینگ پس از برخورد با زمین آتش گرفت. این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که به تازگی از شرکت بوئینگ خریداری شده و در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود در نزدیکی شهر بیشوفتو Bishoftu که به آدیس آبابا نزدیک است، سقوط کرد. در ماه‌های اخیر این دومین بار است که یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس سقوط می‌کند.

نخست وزیر اتیوپی در توئیتی به خانواده‌های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ تسلیت گفت.

شاهدان عینی گفتند شدت آتش سوزی در محل سقوط هواپیمای بوئینگ به اندازه‌ای بود که امکان نزدیک شدن به لاشه در حال سوختن آن وجود نداشت.

شرکت هواپیمایی اتیوپی اعلام کرد خلبان این هواپیمای بوئینگ بیش از هشت هزار ساعت سابقه پرواز داشت. کمک خلبان این هواپیمای بوئنیگ ۷۳۷ مکس نیز ۲۰۰ ساعت سابقه پرواز را در کارنامه خود داشت. هنوز معلوم نیست که خلبان و کمک خلبان این هواپیما چه تعداد ساعت با هواپیما‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس تجربه پرواز داشته اند.

شرکت هواپیمایی اتیوپی این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بسیار نو را در نوامبر ۲۰۱۸ (چهار ماه قبل) از شرکت بوئینگ تحویل گرفته بود. در ۴ فوریه اولین کنترل‌های نگهداری و مراقبت روی این هواپیما صورت گرفته بود. این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس اوایل بامداد روز حادثه از ژوهانسبورگ به آدیس آبابا پرواز کرده بود. هنوز علت سقوط این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس نو که تنها چند ماه پیش در اختیار شرکت هواپیمایی اتیوپی قرار گرفته بود مشخص نشده است. با این حال، وبسایت «فلایت ریدار ۲۴» Flightradar۲۴ نشان می‌دهد که این هواپیمای بوئینگ اتیوپیایی پیش از سقوط به طور عمودی و با سرعت به سوی زمین رفته و سقوط کرده است.

در ۲۸ اکتبر (گذشته) نیز یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس مدت کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه جاکارتا در اندونزی سقوط کرد و ۱۸۹ مسافر و خدمه آن کشته شدند. سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس در جاکارتا اولین سانحه در نوع خود بود که طی آن این مدل جدید هواپیمای بوئینگ سقوط می‌کرد. سقوط دو فروند از هواپیما‌های مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ظرف مدت تنها چند ماه یک رسوایی بزرگ برای غول هواپیماسازی آمریکا محسوب می‌شود.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: شرکت بوئینگ از جان باختن مسافران و خدمه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی عمیقا ناراحت است.

شرکت بوئینگ که در پی وقوع این حادثه اعتبار جهانی خود را در خطر می‌بیند، اعلام کرد تیمی از کارشناسان خود را به محل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس روانه خواهد کرد تا در کنار مسئولان اتیوپیایی به بررسی علت یا علل بروز این حادثه بپردازند.