ناگفته‌های سردار مومنی از پیچیده‌ترین پرونده سال‌های اخیر نیروی انتظامی

سردار اسکندر مومنی جانشین سابق فرمانده ناجا در رابطه با پیچیده ترین پرونده ای که نیروی انتظامی طی سالهای اخیر با آن روبرو بوده است گفت: یکی از ماموریت های که در زمان جانشینی ناجا بر عهده بنده گذاشته شد موضوع تخلفات ارزی بود که از نیمه دوم سال 1396 پیگیری آن آغاز شد.

مومنی گفت:  بخش عمده پیگیری های تخلفات ارزی توسط نیروی انتظامی بود و تا سال 97 نیز ادامه داشت .

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناجا از تغییرات ناگهانی بازار ارز در سال 97 از قبل خبر داشته است افزود: نیروی انتظامی از سال 96 اقدامات متخلفان ارزی را رصد می کرد چرا که سنسورهای نیروی انتظامی در رابطه با این موضوعات حساس است.

سردار مومنی تصریح کرد: قبل از سال 97 بسیاری از متخلفان ارزی شناسایی شده بودند. کار بسیار پیچیده ای بود. نیروی انتظامی با اشراف اطلاعاتی گسترده با همکاری پلیس اطلاعات و آگاهی  در یک اقدام هماهنگ و یک کارگروهی اقدام به دستگیری این افراد کرد.

مروری بر پرونده و نحوه دستگیری متخلفان ارزی از زبان سردار رحیمی

به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ عملیات مقابله با "اخلالگران" بازار ارز با "پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه" و در همکاری مشترک میان پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، قوه قضائیه و سازمان تعزیرات در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان اجرا شده است.

او با اشاره به پاکسازی کامل بازار ارز از دلال‌ها، گفته است که مأموران پلیس در این اماکن «نه تنها تا شب عید، بلکه پس از آن نیز و تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت» و برخورد با "اخلالگران" بازار ارز "مقطعی" نخواهد بود.

رحیمی همچنین از ارتباط دلال‌ها با بانک مرکزی اظهار بی‌اطلاعی کرده و در مورد شیوه کارشان گفته است که آنان «عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ آن، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش‌خرید می‌کردند». او در عین حال تأکید کرده که یکی از جدی‌ترین درخواست‌ها برای برخورد با مخلان بازار ارز از طرف دولت و بانک مرکزی مطرح شده بود.