آنچه باید درباره بارورسازی ابرها بدانید

هدایت فهمی، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به عدم بارورسازی ابر‌ها در فصل پاییز و زمستان گذشته اظهار کرد: بارورسازی ابرها در ۲ سال گذشته به دلیل عدم دسترسی به هواپیماهایی که این عملیات را انجام می‌دهند، انجام نشده است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: بارورسازی ابرها نیازمند شرایط اقلیمی و منطقه‌ای مرطوب است که در صورت وجود شرایط مناسب تا  ۱۵ درصد میزان بارندگی‌ها را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در استفاده از روش بارورسازی ابرها اغراق صورت گرفته است، تصریح کرد: استفاده از روش بارورسازی ابرها یکی از گزینه‌های تأمین آب است و نمی‌توان با آن به خشکسالی پایان داد.

به گفته وی؛ در برخی از نقاط جهان بارورسازی ابرها اجرا شده است و نتایج آن حکایت از افزایش محدود بارندگی‌ها در این مناطق دارد و در کشورهای بزرگ نیز افزایش چندین برابری نداشته است.

فهمی بیان کرد: بارورسازی ابر‌ها نیاز به فرونشینی و رطوبت هوا دارد در مناطق بیابانی که فرونشینی ابر‌ها و رطوبت هوا وجود ندارد، نمی‌توان بارورسازی ابر‌ها را انجام داد.

وی ادامه داد: بارش‌های اخیر هیچ ارتباطی به بارورسازی ابرها ندارد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو چندی پیش در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با اشاره به بارورسازی ابرها گفت: وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های نامتعارف، برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر با تحقیقات و فناوری‌های انجام شده توانستیم در حوزه باروری ابرها به نقطه خوبی برسیم، به گونه‌ای که گلوله‌هایی که باید برای باروری پرتاب می‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد می‌شد، اما در حال‌ حاضر توانسته‌ایم با ظرفیت داخلی، این گلوله‌ها را تولید کنیم.