آخرین ارزیابی‌ها از خسارت سیل در استان لرستان

شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به‌عنوان نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش در استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز ضمن اشاره به ارزیابی اولیه از خسارت سیل در استان لرستان، اظهار کرد: از برخی مدارس آسیب‌دیده از سیل اخیر استان لرستان در شهرستان‌های دلفان، نورآباد و الشتر و روستاهای این مناطق با حضور مسئولین استانی بازدید کردیم و همچنین در مرکز توزیع اقلام ضروری هم‌وطنان این مناطق که با حضور همکاران فرهنگی مدیریت و اداره می‌شد، حضور پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه جلساتی با استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم، افزود: در دو جلسه ستاد بحران و شورای معاونین آموزش‌وپرورش استان لرستان حضور پیدا کردیم که ستاد بحران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم استان لرستان تشکیل شد و در این جلسه ضمن بررسی روند تسهیل جریان زندگی در مناطق سیل‌زده بر بازگشایی سریع‌تر مدارس تأکید شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تأکید ویژه وزیر آموزش‌وپرورش بر بازگشایی مدارس مناطق سیل‌زده گفت: دغدغه اصلی ما بازگشایی مجدد مدارس آسیب‌دیده از سیل است و به همین علت برآورد اولیه‌ای از مدارس آسیب‌دیده از سیل و تعداد این مدارس کرده‌ایم و تمام تلاش وزارت آموزش‌وپرورش بر این مبنا خواهد بود تا همه دانش آموزان به‌سرعت به سر کلاس‌های درس بازگردند و از روش‌های مختلف برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد.

محمد زاده در ادامه خاطرنشان کرد: مدارس در مناطق معمولان و پلدختر و روستاهایی که به آن دسترسی ندارند تا یک هفته تعطیل اعلام‌شده است و برای بقیه مناطق که دچار خسارت سیل شده‌اند، یک تا 2 روز تعطیل‌شده‌اند و تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر مدارس شروع به کار کنند.

وی بابیان اینکه برای مدارسی که در این ایام تعطیل‌شده‌اند کلاس‌های فوق‌العاده برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در مناطقی که خسارت‌های سیل منجر به تعطیلی شده است کلاس‌های فوق‌العاده به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که امسال باید در کنکور ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند، برگزار خواهد شد تا هم‌وطنان عزیز از این بابت نگرانی نداشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد‌ها و برنامه‌هایی که آموزش‌وپرورش برای مناطق سیل‌زده در نظر دارد، اظهار کرد: طی نامه‌ای از سازمان سنجش خواسته می‌شود تا در کنکور امسال سهمیه خاص برای دانش آموزان این مناطق در نظر گرفته شود.

محمدزاده در ادامه افزود: تسهیلات و تمهیداتی برای همکاران فرهنگی مناطق سیل‌زده در نظر گرفته‌شده است و طبق دستور وزیر آموزش‌وپرورش، پرداخت معوقات این استان‌ها در اولویت قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بابیان آخرین ارزیابی‌ها از خسارت سیل گفت: تاکنون 81 مدرسه با 344 کلاس تخریب‌شده است، 550 مدرسه نیاز به تعمیر دارد و 121 مدرسه تجهیزات و وسایل خود را ازدست‌داده‌اند و حداقل به 200 کانکس برای مناطق سیل‌زده بالاخص مناطق روستایی نیاز است و مقرر شد تا در برخی از شهرها مدارس دو شیفته باشند تا دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند.

محمدزاده تأکید کرد: برخی از مناطق سیل‌زده در منطقه گرمسیری هستند کهبه دلیل گرمای هوا و با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش هرساله پایان سال تحصیلی زودتر از مناطق دیگر در نظر گرفته می‌شود و آموزش‌وپرورش تمام تلاش خود را برای اینکه دانش آموزان هرچه سریع‌تر به کلاس درس و آموزش بازگردند، به کار خواهد گرفت.

گفتنی است محمدزاده به همراه، زینی وند مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان، فولادوند مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، چگنی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان و معاونین سوادآموزی، تربیت‌بدنی و ابتدایی استان، از مدارس آسیب‌دیده از سیل شهرستان‌های دلفان، نورآباد و الشتر بازدید کرد.