اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۸
اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حاشیه همایش دومین کنگره مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در کنار موضوع مقابله و درمان انجام می‌دهد، پیشگیری اجتماعی است.

وی افزود: آموزش 5 میلیون نفر از خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر است، چرا که موضوع موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

مومنی گفت: علت 55 درصد طلاق در کشور موادمخدر است و حدود 70 درصد زندانیان در ارتباط با موادمخدر هستند. ریشه بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیردار، مواد مخدر است. بسیاری از جرایم ریشه در موادمخدر دارند. بنابراین ضروری است که پیشگیری اجتماعی را به خانواده‌ها آموزش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 98 پیشگیری است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: تمام کشور باید در زمینه پیشگیری از مواد مخدر بسیج شوند و با توجه به اثرات نامطلوبی که مواد مخدر بر شخص و خانواده و همچنین محیط پیرامون آن دارد، نقش مددکاران اجتماعی تعیین کننده و بی بدیل است و باید زمینه‌ لازم برای گسترش فعالیت‌های آن‌ها در تمام بخش‌ها فراهم شود.

وی افزود: در حوزه موادمخدر از تمام ظرفیت‌ها برای پیشگیری استفاده نشده است و در سال‌های اخیر نیز کمی مغفول مانده است. براساس آمارها آهنگ رشد حوزه مواد مخدر کاهش پیدا کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تمام کشورها در راستای مقابله و پیشگیری اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند و در این زمینه مددکاران اجتماعی باید به عنوان افراد مطلع نسبت به اثرات استفاده از موادمخدر به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: رشد موادمخدر صنعتی از جمله شیشه و کراک در کشور کاهش یافته است و میزان مصرف برخی از انواع مخدر از جمله گل افزایش یافته است.

مومنی با اشاره به اثرات استفاده از گل گفت: این ماده اثرات تخریبی را روی افراد دارد، اما برخی از مصرف‌کنندگان بدون اطلاع از این موضوع، احساس می‌کنند گل یک ماده گیاهی است، اما مصرف آن اثرات مخربی را بر مصرف‌کنندگان دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر علت مصرف گل در بین جوانان را دو موضوع مهم دانست و گفت: یک موضوع اطلاع نداشتن از اثرات این ماده مخدر است که جوانان و نوجوانان از آن بی‌اطلاع هستند و علت بعدی این است که مصرف‌کنندگان به دنبال کنجکاوی و استفاده از آن هستند که در این زمینه باید خانواده‌ها، مددکاران و همکاران بنده اطلاعات مناسبی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند که البته در این زمینه نیز رسانه ملی با برگزاری برنامه‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی افزود: باید هم در بحث مقابله و هم در بحث تقاضا به صورت موازی با یکدیگر کار شود و هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌تواند اثر مناسبی را داشته باشد.

مومنی با اشاره به اینکه در بخش جمع‌آوری معتادان متجاهر در سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد، گفت: هیچ اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد و در سال 97 در این بخش تقسیم کار شده است و نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، بسیج و سپاه هر کدام وظایفی را برعهده گرفته‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان متجاهر شهر تهران از مناطق مرکزی شهر و همچنین مناطقی چون شوش، هرندی جمع‌آوری و به مراکز مورد نظر منتقل شدند و این محیط ها پاکسازی شده است و هم اکنون فرآیند درمان و همچنین حرفه‌آموزی خود را طی می‌کنند.

وی افزود: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران 80 درصد موفقیت داشت که البته نمی‌توان گفت معتاد متجاهری در سطح شهر وجود ندارد و این ادعا اغراق‌آمیز است، اما در کل هماهنگی‌های خوبی برای جمع‌آوری این گروه انجام شده است.

مومنی با اشاره به جمع‌آوری بیش از 6 هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران گفت: این افراد پس از جمع‌آوری به مراکز درمانی و حرفه‌آموزی منتقل می‌شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین در ارتباط با ظرفیت نگهداری مراکز گفت: سازمان زندان‌ها ظرفیت نگهداری 3200 معتاد، نیروی انتظامی ظرفیت نگهداری 2 هزار معتاد را دارند، ضمن اینکه بسیج و سپاه نیز وارد میدان شده‌اند و ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.