جزئیات خسارت‌ سیل به راه‌ها و واحدهای مسکونی

محمد اسلامی با بیان این‌که صدور مجوز  ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها نادرست است، اظهار کرد:‌ مسیل آب نباید تصرف شود. حال این سئوال که چه شخصی مجوز -ساخت و ساز را در مسیل رودخانه‌ها- داده همیشه مطرح بوده است.  البته در سال‌‌های گذشته و سال گذشته  شاهد بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمانی مانند هتل که در بستر رودخانه ساخته شده بود با حکم مراجع قضایی تخریب شده است.

وی افزود: در دهه گذشته این اتفاق افتاده و امروز بهترین فرصت است که این‌گونه موارد را یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب خانه خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه وقوع سیل یک آزمون مدیریتی، رزمایش و مانوری بود که بار دیگر جلوه‌ای از همبستگی مردم در  8 سال دفاع مقدس بود، گفت:‌طبق دستور رئیس جمهوری ابلاغ شد در حریم رودخانه دیگر خانه‌ای احداث نشود و خانه‌های فعلی نییز جابجا شود.

اسلامی با اشاره گزارش تهیه شده مبنی بر  آسیب دیدگی  24 استان،‌ 213 شهرستان، 269 شهر و  حدود 5900 روستا گفت: بالغ بر 14380 کیلومتر انواع راه، حدود 10719 دستگاه ابنیه فنی، شامل آب‌رو،آب‌نما و پل آسیب دیده‌اند که از این تعداد  563 دستگاه  شامل 60 آب نما، 447 آبرو و 56 پل با دهانه 6 متر تخریب شده است. و طبق برآورد بیش از 3 هزار میلیارد تومان به غیر از هزینه‌های کار جایگزین کردن است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌حدود 40 کیلومتر از مسیر 104 کیومتری جاده خرم‌آباد-پلدختر تخریب سنگین شده که از 40 کیلومتر حدود 12 کیلومتر باید اساسی ترمیم و بازسازی شود و 20 کیلومتر نیز قابلیت بازسازی دارد. اما حدودا 9 کیلومتر آن بدون اینکه تونل ساخته شود نمی توان قادر به ادامه مسیر بود.

اسلامی با بیان اینکه «ما به دنبال ساخت جاده دیگر در جای قبلی نیستیم» تصریح کرد: جاده‌هایی که سیل کنده دیگه آنجا موقعیت زمین شناسی اجازه نمی‌دهد که در همان جا بارگزاری برا ساخت جاده  انجام شود. در محور خرم آباد- پلدختر مرحله دوم عملیات آزادراه در حال انجام است. ساخت راه جدید و کنارگذری نیز در دست اقدام است. در مجموع  امکانات به مسیرها گسیل شده و یکی از یکی از معاونین در خوزستان مستقر است و دستورات ستاد بحران را اجرا می کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن در همه مسیرها فعال شده است و کار جدی بازسازی ها آغاز شده است و باید تا پایان امسال کار بازسازی ها تکمیل شود اما تکمیل 9 کیلومتر راه  پروژه سنگینی است که  حدود 2 سال زمان می برد و برای برطرف شدن مشکل تا تکمیل راه های اصلی کنارگذری احداث خواهد شد.

اسلامی یادآور شد: در مسیر یاسوج- شیراز زمین دچار رانش و شکاف شده است که باید مسیر جدید شناسایی شود که  فعلا شرایط عبور و ایمنی برقرار شده است. جا دارد از 12 هزار راهدار و خانواده های آنها که در ایام نوروز در انجام ماموریت فعالیت داشتند و در مناطق سیل زده شبانه روزی تلاش می کنند تشکر و قدردانی کنم.

وی افزرود: در خوزستان به جز بخشی که اطلاعات اولیه را داشتیم نهایی نشده است. 151 هزار و 564 واحد شهری و روستایی آسیب دیده است که از این تعداد 105 هزار واحد در روستاها و 46 هزار و 488 واحد در شهرها هستند که در مصوبه دولت ابلاغ شده مبلغ 50 میلیون تومان برای احداث واحد های شهری  به اضافه 12 میلیون تومان بلاعوض و برای روستاها 40 میلیون تومان وام و 10 میلیون تومان بوض در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد:‌برای هر واحد تعمیری مغازه ها و محل کسب 5 میلیون تومان بلاعوض و 15 میلیون تسهیلات، برای معیشت نیز 5 میلیون بلاعوض و 15 میلیون تسهیلات و برای واحدهای تجاری نیز 45 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفه شده است. برای هر هکتار کشاورزی نیز مبالغی در نظر گرفته شده است که بعد از گلستان و مازندران اقدام خواهد شد. برای ساخت و سازها نیز کمک و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اسلامی درباره لزوم طرح جامع حفاظت از سیل و تخریب راه‌ها در سیل گفت: به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی از اوایل فروردین ماه در شهرهایی که  سیل داشتیم دستور بازبینی مسیل ها و حریم های رودخانه صادر شده است.

 وی افزود:‌ موضوع  اصلی این است که حجم بارش و میزان آب نسبت به دوره بلندمدت 50 سال گذشته بی سابقه بوده است بنابراین مفروضات در مطالعات تغییر کرده باید در طرح جامع جدید مدنظر و بازنگری شود. موضوع  دوم طرح جامع حفاظت از سیلاب است که به صورت کلی و کلان در دولت مصوب شده و قرار شد وزارت راه و شهرسازی، نیرو وزارت شهرسازی به نوبه خود همکاری لازم را داشته باشند. موضوع سوم نیز این است که در بازنگری جدید به میزان آب و جاده ها توجه جدی شود و بویژه در محاسبات پل ها و خانه ها ملاک قرار گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: اقدام نابخردانه دولت آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی موجب شد بار دیگر مردم عزیز کشورمان و همه صاحبان فکر  قلم در کشور ما علیه امریکای جهانخوار متحد شوند. امریکایی ها نشان داده اند که دشمنی آنها با مردم ما و منافع ملی ما یک دشمنی دیرینه است و شاهد اقدامات دولت آمریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌ها به سیل زدگان  بودیم. این مانور موجب همبستگی مردم شده و امیدوارم این همبستگی کمک کند که ما قدرتمندانه بازسازی را انجام دهیم و باردیگر شاهد ارتقا کشور عزیزمان باشیم.