هشدار سیلاب در استان‌های شرقی

براساس تحلیل آخرین داده‌ها نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، امروز در جنوب، شرق و شمال شرق کشور باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد و در بخش‌هایی از مرکز سواحل خزر و دامنه‌های شرقی البرز بارش پراکنده ادامه دارد.

امروز شدت بارش‌ها در هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب یزد، جنوب سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب فارس است.

این سامانه بارشی فردا در جنوب شرق و شمال شرق کشور فعال است و بارش در جنوب سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق هرمزگان و جنوب شرق کرمان را سبب می‌شود. احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این درباره وجود ندارد و در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ است.

فردا در نیمه شرقی کشور کاهش دما بین ۴ تا ۶ درجه پیش‌بینی می‌شود.

فردا فعالیت این سامانه محدود به نوار شرقی کشور است و بعدازظهر از شرق کشور خارج می‌شود، ضمن آنکه فردا شدت بارش‌ها در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و شرق خراسان رضوی خواهد بود.

امروز شرق خلیج فارس مواج است و دو روز آینده مرکز، شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی خواهد بود.

از روز دوشنبه در سواحل خزر روند افزایش دما آغاز خواهد شد.

روز یکشنبه مورخ 98/1/25 در نیمه شرقی هرمزگان، جنوب شرق کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و با شدت کمتر خراسان جنوبی و خراسان رضوی بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها پیش بینی‌می‌شود.

انتظار می‌رود این سامانه بارشی به تدریج تا اواسط روز دوشنبه از نوار شرقی کشور خارج می‌شود.

با توجه به پیش بینی بارش شدید و رگبار ی، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیلها، طغیان رودخانه های فصلی در مناطق یاد شده وجود دارد.

از این رو به هم وطنان و سازمانها و ارگانهای ذیربط توصیه می‌شود، تمهیدات لازم را جهت کاهش خسارات احتمالی به عمل آورند.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر‌ماه ۹۷) تا هجدهم فروردین ماه سال جاری، ۲۵۸.۴میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال زراعی گذشته در این بازه زمانی ۹۰.۵ میلی‌متر بوده است، بنابراین بارش سال جاری تا این تاریخ ۱۸۵.۴ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۸۵.۶ میلی‌متر است که بارش سال جاری ۳۹.۲ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هشتم سال زراعی متعلق به منطقه نهاوند در استان همدان به میزان ۱۲۶.۸ میلی‌متر بوده است.

میانگین گرم‌ترین منطقه راسک در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۴۰ درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه فیروزکوه در استان تهران به میزان‌ منفی ۱.۷ درجه سلسیوس بوده است.