جزئیات طرح ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی از زبان وزیر علوم

غلامی در این نشست با اشاره به تدوین و اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در سال گذشته طرح اولیه و برنامه مراکز آموزش عالی تدوین شده است، برهمین اساس درباره موضوع انحلال دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اعلام می‌کنم که هیچ موسسه‌ای در این طرح منحل نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: با این طرح چند دانشگاه و مرکز علمی را ذیل یک دانشگاه بزرگ قرار می‌دهیم چرا که در حال حاضر الگوی دانشگاه‌های بزرگ در کشور انجام شده و نتیجه داشته است، به همین منظور می‌خواهیم با تجمیع دانشگاه‌های کوچک آنها را ارتقا دهیم. همچنین با توجه به دغدغه بودجه اعلام می‌کنم که تخصیص بودجه دانشگاه‌ها امسال به طور کامل انجام می‌شود.

با وجود آنکه در اظهارات وزیر به عدم انحلال واحدهای آموزشی تأکید شده بود، اما بازهم این سؤال در ذهن برخی از افراد به وجود آمد که فرایند ادغام دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی چگونه انجام می‌شود و آیا در این فرآیند واحدهای کوچک در زیر لوای دانشگاه‌های بزرگ گم شده و بدون هیچ بودجه‌ای باید چشم انتظار تزریق منابع مالی از سوی دانشگاه‌های بزرگ را داشته باشند؟

برای روشن شدن موضوع و تشریح فرآیند ادغام دانشگاه‌ها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگو کردیم.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم انحلال مراکز و واحدهای آموزشی؛ از ادغام آنها خبر داد و گفت: ادغام به معنای این نیست که واحدهای آموزشی را با یکدیگر تجمیع کنیم و دو واحد را در قالب یک واحد درآوریم؛ چرا که این کار همان انحلال واحدهای ضعیف‌تر خواهد بود که به هیچ عنوان مد نظر وزارت علوم نیست.

بودجه واحدهای آموزشی ادغام شده، به‌طور مجزا پرداخت می‌شود

وی افزود: تمامی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور باقی می‌مانند و بودجه خود را به طور مجزا کسب می‌کنند اما از نظر آموزشی و پژوهشی و برای پذیرش دانشجو و انجام تحقیق با مرکز دیگر متمرکز می‌شوند.

غلامی تأکید کرد: این واحدها با انتخاب یکی از مراکز به عنوان مرکز بزرگ‌تر، به صورت متمرکز فعالیت می‌کنندو در این فرآیند طی یک کار مشترک، مدیریت واحدها باهم رایزنی کرده و با هماهنگی یکدیگر اهداف پژوهشی و آموزشی را جلو می‌برند.

وی تصریح کرد: درباره چگونگی جذب دانشجو و اعضای هیئت علمی نیز توسط این مدیریت متمرکز تصمیم گیری صورت می‌گیرد. البته این مسئله به آن معنا نیست که واحدی بر دیگری ارجحیت یا بر فعالیت یکدیگر نظارت دارند اما طبیعی است که یکی از مدیران واحدها، ریاست کل را برعهده می‌گیرد.

انتخاب رئیس واحدهای تجمیع شده بر اساس شایسته‌سالاری

وزیر علوم درباره نحوه انتخاب رئیس واحدهای تجمیع شده، گفت: انتخاب رئیس واحدهای متمرکز براساس شایستگی و مدیریت فعال فرد انجام می‌شود و صرف اینکه یک فرد مسئولیت مدیریت واحد بزرگ‌تری را برعهده دارد، دلیل برای انتخاب شخص نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این طرح تا پایان سال ۹۸ اجرایی شود چرا که این موضوع به مباحث کلان مدیریتی و سازمانی مربوط می‌شود و انجام آن، فرآیندی زمان بر است.