ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در مناطق سیل‌زده

حمید صمدزاده رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: با وجود اینکه هنوز به برخی از مناطق سیل‌زده استان‌های آسیب‌دیده از سیل، به‌ویژه لرستان دسترسی سختی داریم تاکنون بالغ‌ بر 10 هزار خدمت بهداشت دهان و دندان به مردم آسیب‌دیده از سیل ارائه‌ شده است.

وی افزود: همچنین توزیع اقلام بهداشتی در این مناطق در دستور کار بوده است که تاکنون 20 هزار قلم خمیر دندان و مسواک بین آسیب دیدگان از سیل در کمپ‌ها توزیع‌ شده است.

وی هزینه خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه‌شده به مردم سیل‌زده در چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و ایلام را ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: رفع گل‌ولای از مراکز، بازسازی و تجهیز برخی از مراکزی که در سیل اخیر دچار آسیب شده‌اند یکی از مهم‌ترین کارهای ما پس از سیل است که در حال انجام آن هستیم.

صمد زاده گفت: معمولاً در هنگام وقوع سیل همه مشغول اقدامات اولیه همچون نجات آسیب دیدگان هستند، اما پس‌ازآن مسائلی همچون بهداشت دهان و دندان افراد تبدیل به نیاز مبرم سیل‌زدگان می‌شود که به دلیل از بین رفتن وسایل زندگی آنان طبعاً مسواک و خمیر دندان ندارند و توزیع این اقلام بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: دو مرکز بهداشت دهان و دندان و تجهیزات آنان در سیل آق‌قلا از بین رفت که با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان شمالی و گلستان سه یونیت سیار دندانپزشکی و نیروهای مربوطه به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: همچنین با کمک خیرین منطقه پک‌های بهداشتی همچون مسواک و خمیردندان بین سیل‌زدگان توزیع شد. در استان لرستان حجم خرابی‌ها و دسترسی به مناطق از استان گلستان متفاوت‌تر است و ازآنجاکه موبایل کلینیک‌ها باید جاده دسترسی داشته باشند، خدمت‌رسانی کمی با مشکل مواجه شد.

صمدزاده بیان کرد: با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مرکزی و قم مکاتبه در خصوص امدادرسانی از طریق موبایل کلینیک‌های بهداشت دهان و دندان به استان لرستان انجام‌شده است.  

وی ادامه داد: همچنین تعدادی آمبولانس دندانپزشکی و یونیت سیار هم در اختیار دانشگاه‌ها از قبل قرار داشت که اکنون در مناطق سیل‌زده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. یونیت‌های سیار به‌صورت چمدانی است و می‌توانند با خود به مناطق حمل کنند. همچنین در استان لرستان توزیع اقلام بهداشتی در حال انجام است.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی دزفول و آبادان در استان خوزستان از آمبولانس‌های دندانپزشکی به‌خوبی بهره برده و سرویس‌های خیلی خوبی به جمعیت تحت پوشش خود داده‌اند.

وی تصریح کرد: در کل نزدیک به 8 دستگاه موبایل کلینیک و آمبولانس دندانپزشکی به همراه مراکزی که آسیب‌ندیده‌اند در مناطق سیل‌زده مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به این‌که تمام خدمات در استان‌های سیل‌زده رایگان بوده است، گفت: خدمات دهان و دندان گران هستند و تهیه مواد مصرفی آن سخت است ولی این خدمات باقوت در حال ارائه است. در استان ایلام بخشی از استان آسیب‌دیده ولی خوشبختانه خدمات دهان و دندان ادامه دارد.

وی حوزه بهداشت را تنها ارگانی دانست که خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه می‌دهد و گفت: برخی نهادها همچون سپاه و ارتش هم با استقرار بیمارستان‌های صحرایی اقدام به ارائه این خدمات می‌کنند که جا دارد از زحمات این عزیزان نیز قدردانی کنیم.

صمدزاده در پایان اعلام کرد: چهار مرکز بهداشت دهان و دندان در استان‌های سیل‌زده آسیب‌دیده و بقیه مراکز سالم هستند، مراکز آسیب‌دیده نیز بعد از پاک‌سازی از گل‌ولای و برآورد تخریب، ساماندهی خواهند شد.