آسیب ۳۰ هزار واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در شهرهای سیل زده

ابراهیم‌ بازیان مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام‌ خمینی (ره) اظهار کرد:  بر اثر وقوع سیل‌های اخیر در کشور خسارات قابل توجهی به بیش از نیمی از استان‌های درگیر سیل وارد شد.

وی با بیان اینکه بعد از عملیات امداد و نجات و اسکان اضطراری باید به مسکن افراد سیل زده نیز توجه شود، گفت: کمیته امداد حسب دستور مقام‌ معظم رهبری از اولین روز‌های وقوع سیل در مناطق سیل زده حاضر شد و بسیاری از خسارات را رفع کرد و همچنان امدادرسانی این نهاد در این مناطق ادامه دارد.

بازیان افزود: گزارش‌های دریافتی از استان‌های خوزستان و لرستان هنوز قطعی نیست، اما بر اساس پیش بینی‌های ما حدود ۳۰ هزار واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در شهرها و روستاهای ۱۴ استان کشور دچار آسیب شدند.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد:  بر اساس پیش بینی‌های ما باید ۱۰ هزار واحد مسکن شهری و روستایی ( ۳ هزار مسکن شهری و ۷ هزار مسکن روستایی) در مناطق سیل زده بازسازی شوند.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار مسکن نیاز به تعمیرات جزئی و کلی دارند، گفت: بر اساس مصوبات هئیت دولت پیش بینی می‌کنیم برای هر مسکن روستایی ۴۰ میلیون تومان و مسکن شهری ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت شود.

بازیان ادامه داد: بر این اساس ۱۰ میلیون به صورت بلاعوض به مسکن‌های روستایی و ۱۵ میلیون تومان بلاعوض به مسکن‌های شهری پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از مرحله شناسایی و ارزیابی مراجع ذی ربط مرحله دوم اقدامات آغاز می‌شود، گفت: دومین برنامه ما استفاده حداکثری از ظرفیت تأسیسات بلاعوض دولت است و در ادامه کمک‌های امدادی شهری و روستایی به مناطق سیل زده تخصیص داده می‌شود.

بازیان افزود: برنامه زمانی تعیین شده برای شروع بازسازی ۳ تا ۹ ماه برآورد شده است.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کلنگ زنی ساخت مسکن مددجویان شروع شده است و این امر با جدیت دنبال می‌شود، گفت: تا اوایل دی ماه امسال یا حداکثر تا پایان سال همه منازل مددجویان تجهیز و تحویل داده خواهند شد.

بازیان با بیان اینکه اولویت و وظیفه ما ساخت مناسب و مقاوم مسکن مددجویان خانواده امداد است، ادامه داد: در زمینه بازسازی به مشارکت آحاد مردم، سازمان‌ها و نهاد‌ها نیازمندیم و از همکاری آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم گام بلندی را در راستای اجرای عملیات جهادی برداریم.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر  در استان گلستان ساخت مجدد مسکن برای آسیب دیدگان آغاز شده است و در استان لرستان نیز کم کم با فراهم کردن امکانات تعمیرات را شروع می‌کنیم.

بازیان خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن و سازمان‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی باید در ساخت مجدد منازل افراد غیرمددجو نیز همکاری‌هایی انجام دهند.