مهم ترین راهبرد ستاد مبارزه با موادمخدر

سردار اسکندر مؤمنی در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: استفاده از فناوری و مکانیزه کردن‌ دانشها و آمار در همه حوزه‌ها به صورت دقیق صورت می‌گیرد و سنگین‌ترین کار در زیرساخت‌ها این بخش است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: انتظار من از بخش انفورماتیک بسیار زیاد است و انتظار دارم تمام حوزه‌های ستاد در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: نباید ستاد مورد تحقیر قرار گیرد و دستگاه‌های دولتی و NGO‌ها نگاهی نباشند و از ستاد چیزی بگیرند، بدون آنکه پاسخی بدهند.

سردار مومنی با بیان اینکه تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۰ در افغانستان به میزان ۲ هزار تن بود که اکنون به  ۱۰ هزار تن رسیده افزود: از زمانی که آمریکایی‌ها در منطقه حضور پیدا کردند، تولید مواد مخدر افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در اجلاس وین سوالی را مطرح کردم که چرا در ایران ما باید بیش از ۸۰۰ تن مواد کشف کنیم، اما کشوری مانند افغانستان که سطح زیرکشت آن چند برابر کشور‌های دیگر است اکتشافات آن‌ها کمتر از یک سوم ایران باشد.

سردار مومنی تصریح کرد: تمام تلاش ما برای کشت جایگزین در حال انجام است، اما چشم‌انداز و اولویت مان در کوتاه مدت کاهش کشت مواد در منطقه است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین راهبرد ما پیشگیری و کاهش تقاضاست، ما باید بازدارندگی و صیانت را در کشور ایجاد کنیم و قدرت نه گفتن را گسترش دهیم تا معتاد جدیدی به این چرخه اضافه نشود.

سردار مؤمنی گفت: ما در حال مبارزه هستیم، اما این اقدام معمولی و اقتصادی نیست، حتماً کشور‌های فرامنطقه‌ای تلاش دارند که این منطقه را ناامن کنند تا یکی از آن‌ها بتواند کشت مواد را به راحتی انجام دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: باید حساسیت‌ها در رابطه با موضوع مواد مخدر را افزایش دهیم، چرا که ورود مواد مخدر راهی بی‌بازگشت است.

وی با بیان اینکه طرح یاری گران را در نظر داریم، بیان کرد: این آمادگی در حوزه فرهنگی و پیشگیری از مواد مخدر در تمام ظرفیت‌ها وجود دارد که مهمترین آن‌ها پیشگیری از مواد مخدر در بین دانش‌آموزان است.

سردار مؤمنی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه یعنی همه اجتماع روی آن موضوع حساس شوند و ایجاد حساسیت کار مهمی است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در هر قشر و صنفی که فردی زندگی می‌کند باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد توجه کند و به عنوان تکلیف فردی، اجتماعی، اخلاقی به آن نگاه کند که طرح یاری‌گران نیز در این زمینه است.

وی گفت: تمام گروه‌های مرجع باید در زمینه پیشگیری از اعتیاد مشارکت کند چرا که مواد مخدر موضوع حساسی است و اولین دغدغه مردم نیز همین موضوع است.

سردار مؤمنی ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد در بین ۴ تا ۵ اولویت اول خانواده‌ها قرار دارد چرا که اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند سرقت و جرائم دیگر را نیز افزایش دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۷۰ درصد زندانیان جرائم و سرقت‌های جامعه منشأ همین اعتیاد است که موضوع مقابله با کاهش زمانی موفق می‌شود که این موضوع اجتماعی شده و در اولویت افراد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌تواند یکی از اقدامات خوب در حوزه مقابله باشد، اما این کافی نیست چرا که همه ظرفیت‌ها باید برای این موضوع بسیج شوند تا بتوانیم در این زمینه تحولی ایجاد کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حوزه اقتصادی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی است، با این رقم ما می‌توانیم کارخانه، مدرسه و شغل ایجاد کنیم.

سردار مومنی گفت: طرح یاری گران ابلاغ خواهد شد و مسئول اصلی این طرح معاونت کاهش تقاضا است که باید ستاد معاونت‌های استان‌ها برای اجرای این طرح و کاهش تقاضای مواد مخدر بسیج شوند.

وی بیان کرد: تمام خانواده‌ها باید در زمینه اعتیاد حساس شوند چراکه اعتیاد در کمین فرزندان آن‌ها است

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع مواد مخدر یک مبارزه جهانی و بین‌المللی است و مقابله به تنهایی کافی نیست؛ این موضوع باید با جدیت صورت گیرد.

مومنی ادامه داد: اولویت کوتاه مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر معتادین متجاهر است که باید از نظر زمانی آن‌ها را تفکیک کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: نگاه‌های متفاوت در خصوص مجرم و بیمار بودن آن‌ها به گونه‌ای است که برای ما قابل احترام است، اما برای متولیانی همچون ما آنچه ملاک عمل قانون است.

سردار مومنی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما اصلاح و روزآمد کردن قوانین است، تصریح کرد:طبق قانون ماده ۱۵ افراد معتاد نیاز به درمان اعتیاد هستند و تا زمانی که این افراد تحت درمان هستند و گواهی درمان از مرکز درمانی را دارند تحت پیگرد قانونی نخواهند بود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تظاهر به اعتیاد کرد مشمول ماده ۱۶ قانون می‌شود و ما ملزم به اجرای قانون هستیم، گفت: باید برای درمان معتادان متجاهر اقدام کنیم، چرا که آن‌ها نیز انسان و دارای کرامت هستند.

وی ادامه داد: اقدامات مقابله‌ای زیادی صورت گرفته و ما در روز‌های اخیر ۱۵ شهید داده‌ایم و توانسته‌ایم در وزن‌های بالا مواد مخدر کشف کنیم.

سردار مومنی با بیان اینکه تا زمانی که در پارک و خیابان معتاد و خرده فروش می‌بینند اقدام ما قابل پذیرش نیست، در منطقه کوچک هرندی ۱۰ هزار معتاد متجاهر انتقال یافته‌اند، مردم چه تصویری از کارگزاران داشتند، باید این ۱۰ هزار معتاد ساماندهی شوند، آن‌ها نگران بودند که مبادا دوباره این معتادان برگردند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه باید اقدامات پیشگیرانه به خوبی انجام شود چرا که ما در کشور ظرفیت مناسبی داریم، تصریح کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ ظرفیت توسط سازمان زندان‌ها، ۲ هزار ظرفیت توسط ناجا و ۵۰۰ ظرفیت توسط بسیج ایجاد شده و اگر ما ظرفیت‌ها را افزایش دهیم موفق‌تر می‌شویم.

وی گفت: یکی از موضوعات ما ساماندهی معتادان متجاهر است که باید به صورت مستمر رصد شوند و در کنار آن اقدامات پیشگیرانه هم باید به صورت هدفمند صورت گیرد.