وقتی اینستاگرام بهشت کلاهبراداران می‌شود

اینستاگرام به طور جدی در حال کار برای ایجاد فضایی امن برای خرید و فروش کالا‌های مختلف است، اما به نظر می‌رسد این اقدام علنا منجر به باز شدن مسیر برای افرادی شود که برای خرید و فروش کالا‌های جعلی یا تقلبی تلاش می‌کنند.

این یافته‌ها از این جهت برای اینستاگرام ناخوشایند است که اخیرا اعلام کرد برنامه‌هایی برای تبدیل پلتفرم خود به سیستم خرید آنلاین دارد. البته اینستاگرام در همان زمان اعلام کرد:"ما یک انگیزه قوی برای تسریع حذف محتوای تقلبی و جلوگیری از افرادی که از سیستم عامل ما استفاده می‌کنند داریم."

اما یک گزارش از شرکت تحلیلی Ghost Data نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶، فروش اقلام مد تقلبی در پلت فرم اینستاگرام به طور چشمگیری افزایش یافته است. طبق گفته Ghost، تعداد حساب‌های تقلبی فعال در اینستاگرام در سه سال گذشته ۱۷۱ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۶، حساب‌های تقلبی در مجموع ۱۴.۵ میلیون پست در مورد کالا‌هایی که اصالت نداشتند، منتشر کردند. در سال ۲۰۱۹، نیز این رقم به بیش از ۶۴ میلیون پست رسید و این یعنی نرخ رشد بیش از ۳۴۱ درصدی.

ادعای پوشالی مدیر عامل فیس‌بوک

Ghostدر این گزارش نوشت: این روند "قوی شدن بازار اجناسی تقلبی در اینستاگرام را تا چندین برابر نشان می‌دهد. در واقع فروش کالا‌های غیراصل در بازار زیرزمینی به شدت رشد داشته است. شرکت فیس بوک اخیرا یک گزینه جدید را ایجاد کرده است، که به مشتریان اجازه می‌دهد بدون نیاز به برنامه، به راحتی محصولات را خریداری کنند. گروهی از تحلیل گران دویچه بانک نیز تخمین زده اند که این ویژگی جدید می‌تواند تنها در سال ۲۰۲۱ تا ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

یک سخنگوی اینستاگرام در این خصوص گفت: "ما می‌خواهیم جامعه ما تجارب خوبی در کسب و کار اینستاگرامی داشته باشد و ما ضوابطی بسیار جدی برای مبارزه با متقلب‌ها در پیش خواهیم داشت. ما در حال حاضر به طور منظم به گزارش محتوای تقلبی در یک روز و اغلب در عرض چند ساعت پاسخ می‌دهیم. علاوه بر این، ما همچنان به مبارزه علیه محتوای بد، از جمله محتویاتی که ممکن است کالا‌های تقلبی را ارائه دهند، ادامه می‌دهیم.