به گزارش افکارنیوز،روزنامه جامجم نوشت:

سرهنگ عالیزاده، رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل در ارتباط با این پرونده گفت: چندی پیش به دنبال شکایت ۲ نفر در پلیس آگاهی، معلوم شد فردی خود را از نوادگان بابک خرمدین معرفی و با شناسایی خریداران اشیای عتیقه، ادعا می‌کند مقادیر قابل توجهی اشیای عتیقه از بابک به خانواده‌اش ارثرسیده است و او قصد دارد با پرداخت حق‌السهم دیگر بستگان و اعضای خانواده‌اش، اشیای عتیقه را به دست آورد و بفروشد. وی افزود: مرد متهم با این ترفند ۲ شاکی را اغفال و با دریافت ۳۰ میلیون تومان از آنها به عنوان پیش پرداخت، متواری شده بود.

عالیزاده تصریح کرد: بررسی این شکایت‌ها نشان داد مرد متهم هیچ ارتباطی با بابک ندارد و با سوءاستفاده از این نام در چندین مرحله دیگر از خریداران اشیای عتیقه کلاهبرداری کرده است، به طوری که برخی به دلیل انجام معامله غیرقانونی شکایتی علیه متهم ارائه نکرده‌اند.

ادعای متهم مبنی بر این‌که او نواده بابک خرمدین است، در حالی مطرح شده که طبق منابع تاریخی، بابک پس از ۲۰ سال نبرد با ماموران خلیفه عباسی در منطقه آذربایجان ایران در سال ۲۲۳ قمری یعنی ۱۴۱۰ سال پیش به قتل رسیده و نشانی از او در میان مردم باقی نمانده است. با این حال هنوز افسانه‌هایی درباره بابک و نبرد او با اعراب در میان برخی افراد نقل می‌شود.



جعل عنوان ماموران

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حالی که با دستور قضایی تحقیق در این زمینه آغاز شده بود، ماموران اطلاع یافتند ۲ نفر از مالباختگان با لباس ماموران انتظامی و تجهیزات پلیسی از جمله سلاح کمری قلابی، بی‌سیم واکی‌تاکی و دستبند فلزی با حضور در مخفیگاه متهم فراری در شهرستان مشکین‌شهر از توابع استان اردبیل، متهم را مورد ضرب و جرح قرار داده و اموال و لوازم قیمتی و اشیای بظاهر باستانی را از محل اقامت او سرقت و فرار کرده‌اند.



دستگیری نوه قلابی

عالیزاده یادآور شد: با به دست آمدن این اطلاعات، ماموران پلیس آگاهی در اولین مرحله از پیگیری پرونده، نوه قلابی بابک خرمدین را پس از ۲ سال فرار، دستگیر کردند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل، بررسی سوابق متهم نشان داد او یک کلاهبردار سابقهدار است که با فروش اشیای عتیقه تقلبی، میلیونها تومان کلاهبرداری کرده است.عالیزاده گفت: در مرحله بعدی، ۲ فرد مالباخته همراه دیگر همدستانشان یکی پس از دیگری شناسایی و دستگیر شدند.با دستگیری متهمان و کشف اشیای عتیقه مسروقه از آنها، کارشناسان میراث فرهنگی نظر دادند اموال و اشیای کشف شده، تقلبی بوده و به طرز ماهرانهای ریختهگری و با آبطلا تزئین و سپس برای قدمتبخشی به آن، از خاک رس استفاده شده است.رئیس آگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: تمامی متهمان (خریداران و فروشنده) پس از اعتراف به جرم خود، با دستور قضایی روانه زندان شدهاند.