برگزاری نخستین جشنواره ملی دانش‌آموزی رسانش

محمد صالح جباری دبیر جشنواره رسانش در خصوص این جشنواره دانش‌آموزی اظهار کرد: رسانه‌ به خاطر ویژگی‌هایی از قبیل قیمت ارزان، فراوانی مناسب، در دسترس بودن و تنوع مطالب قادر است طیف گسترده‌ای از اقشار جامعه را زیر پوشش اطلاعاتی قرار دهد و می‌توان آن را مجتمع برون‌ریزی‌های اندیشه‌ای، هنری، حسی هر جامعه و نمود پویایی اجتماعی عنوان کرد.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که در زمینه‌ فعالیت رسانه در بخش‌های مختلف اعم روزنامه‌نگاری و فعالیت در فضای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفته، آموزش این مهارت به دانش‌آموزان است.

جباری با بیان اینکه آموزش چگونگی فعالیت در این بخش به این قشر و پروراندن استعدادهای مرتبط با آن، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی دانش‌آموزان خواهد شد، گفت: فعالیت کودک و نوجوان در این حوزه باعث تقویت اعتماد به نفس شده و حرکت آنها را به سمت خودشناسی خواهد برد.

وی تصریح کرد: اولین دوره جشنواره ملی رسانه‌های دانش‌آموزی با عنوان «رسانش» و با شعار «رسانش؛ خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه» ویژه دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره رسانش با اشاره به اینکه جشنواره مذکور در 6 موضوع برگزار می‌شود، تصریح کرد: تولید محتوا و آثار باید در موضوعاتی همچون اسطوره‌های شهر من(معرفی شهدا و یا شخصیت‌های معروف و اثرگذار انقلابی شهر)، همکلاسی آسمانی من(معرفی دانش‌آموزان شهید مدرسه، شهرستان و یا استان)، لشکر فرشتگان(بررسی و واکاوی ابعاد مجاهدت‌های یک بانوی مسلمان در عرصه‌های مختلف جهاد)، دانش‌آموزان کارآفرین (معرفی دانش‌آموزان کارآفرین شهر و یا استان)، معلم نمونه مدرسه من، مدرسه و شهر من (معرفی مهمترین نقاط قوت)، چهل سالگی انقلاب و تاریخ شفاهی انقلاب انجام شود.

جباری به قالب‌های جشنواره اشاره و بیان کرد: جشنواره در بخش مقطع متوسطه اول شامل نشریات مکتوب (تک‌برگی، مجلد)، روزنامه‌دیواری و قطعات صوتی(رادیو مدرسه،. پادکست) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم باید آثار خود را در بخش‌های نشریات مکتوب، نشریات الکترونیک، اینفوگرافی، روزنامه‌دیواری، قطعات صوتی، فضای مجازی و فیلم و مستند تولید کنند.

مسؤول اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی استان همدان با بیان اینکه دیگر این جشنواره تنها مختص دانش‌آموزان عضو این انجمن نیست، خاطرنشان کرد: «رسانش» یک جشنواره رسانه ملی است که همه دانش‌آموزان را در معنای عام در برمی‌گیرد.

دبیرجشنواره دانش‌آموزی رسانش گفت: دانش‌آموزان سراسر کشور تا آخر اردیبهشت ماه برای شرکت در این جشنواره فرصت دارند؛ متقاضیان باید به سایت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به آدرس resaanesh.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است تاکنون بیش از 1100 گروه یا فرد از دانش‌آموزان سراسر کشور در جشنواره امسال شرکت کردند و مرحله نهایی جشنواره و رویداد اختتامیه که همراه آموزش‌های رسانه‌ای برای دانش‌آموزان سراسر کشور خواهد بود در قالب اردو در مرداد ماه انجام خواهد گرفت.