به گزارش افکار، در حالی طرح موضوع تفكیك "ری" از "تهران" به دغدغه اصلی برخی تبدیل شده كه اكثر نمایندگان مردم پایتخت در شورای شهر تهران با این طرح مخالف هستند و تنها حامیان جدی این اتفاق، پروین احمدی نژاد و شیبانی و لیدر اصلی این جریان در شورای شهر نیز شخص خواهر رئیس جمهور تلقی می‏شود. گوشه‏هایی از آخرین اظهارنظرهای ابتكار، چمران، طلایی، شیبانی، احمدی نژاد و مسجدجامعی در آخرین جلسه شورای شهر پیرامون این موضوع، برای قضاوت بهتر در ادامه می‏آید.

ابتکار: ما می‌رویم ولی نتایج این تصمیمات خلق‌الساعه مشکلاتی را سالیان سال برای مردم ایجاد می‌کند
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در اعتراض به موضوع تفکیک ری از تهران گفت: ما می‌رویم ولی نتایج این تصمیمات خلق الساعه مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، موضوع نگرانی از تفکیک شهر ری از تهران، موضوعی بود که معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در سیصد و سی امین جلسه شورا به عنوان تذکر و یادآوری مطرح کرد و گفت: مرتب نامه‌ها و پیامک‌هایی با عنوان پیگیری و کار کارشناسی از این طرح و پیگیری‌های آن در مجلس و وزارت کشور می‌آید و ما نگران هستیم و بهتر است شورای شهر موضع مشخصی را در این مورد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهر ری هیچ انقطایی از تهران ندارد و کلیه مسیرها و شریانهای اصلی شهر و خدمات آن در پیوستگی کامل با شهرری است.

وی پیشنهاد داد که شهردار منطقه ۲۰ و فرماندار تهران و سایر مسوولان استانی به جلسه شورا آمده و گزارشی از میزان رضایت مردم و نیز میزان درآمدها و هزینه‌ها ارائه دهند و گفت: در عین حال آقای خادم هم گزارش همزمانی را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سرانه فضای سبز که من به خوبی اطلاع دارم ظرف مدت یکسال سرانه فضای سبز ۵/۱ مترمربع افزایش داشته است و در سایر سرانه‌ها هم افزایش داشته است.

ابتکار تصریح کرد:به نظر می‌رسد این تصمیمات خلق الساعه و سیاسی تصمیمات سالهای سال مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می‌آورد.

وی گفت: متاسفانه در جریان چنین تغییر و تحولات و تصمیماتی بیشتر از هر چیزی منابع طبیعی و زمین‌ها از بین می‌رود چرا که در این فضای هر کی - هرکی عده‌ای می‌آیند و می‌روند و از این فضا سوء استفاده می‌کنند و اتفاقا این مساله در مورد شهر ری هم مطرح است.

چمران: تفکیک شهر ری از تهران آغاز یک فاجعه است
اگر قرار است شهر را جدا کنند، باید نمایندگان مجلس آن را هم جدا کنند
رییس شورای شهر تهران تفکیک شهر ری از تهران را آغاز یک فاجعه خواند و گفت: می‌خواهند همان کاری که در مورد زمین‌های " گرمدره " و " چهاردانگه " در زمان تفکیک از تهران کردند، درباره شهرری هم انجام دهند.

مهدی چمران روز سه شنبه در سیصد و سی امین جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به اعتراض معصومه ابتکار در مورد موضع رسمی شورا نسبت به تفکیک شهرری از تهران گفت: نمایندگان استان تهران برای این تفکیک موافق بوده و نامه‌ داده‌اند و ما هم بارها گفته‌ایم که این تصمیم آغاز یک فاجعه و هرگونه جدایی از شهر تهران همانند جدایی یکی از استان‌ها از کشور است.

وی با بیان این که این تفکیک‌ها خطوطی کاملا فرضی است و خدمات رسانی را مختل می‌کند، تصریح کرد: با این تفکیک شرکت واحد اتوبوسرانی، نیرو و آب و فاضلاب و سایر خدمات شهری را چطور برای مردم تهران مدیریت کنیم؟.

چمران اظهار کرد:بعد از این تفکیک حتما مناطقی همچون " مهرآباد " و " شمیرانات " و یا " دولاب " به دنبال جدایی از تهران می‌روند؛قطعا چنین تصمیمی بر خلاف اصول شهرسازی و مدیریت شهر است و در نهایت مردم شهرری آسیب می‌بینند.

وی با بیان این که چنین مسائلی تاکنون سابقه نداشته است، اظهار کرد: نمی‌دانم چه کسی تصمیم می‌گیرد، اما امیدوارم وزیر یا استاندار یا فرد دیگر تصمیم‌گیر به خاطر چند نماینده و یا دوستان دیگر، این کار را انجام ندهند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرری مبنای شهر تهران است، عنوان کرد: اگر کسی می‌خواهد اصل شهر را جدا کند و فرع آن را بچسبد، مسئله دیگری است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس نیز گفت:اگر قرار است، شهر را جدا کنند، باید نمایندگان مجلس آن را هم جدا کنند.

چمران تصریح کرد: ما هشدارهایمان را با اخلاق و سوز دل گفته‌ایم و هیچ مسئله دیگری را در نظر نداریم و همه این مسئله را می‌دانند.

وی تصریح کرد: می‌روند، برای مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند مثلا شهر ری پالایشگاه و پول دارد، اما پول آن برای شهر ری خرج نمی‌شود و مردم شهر ری هم فکر می‌کنند، این جدایی به نفعشان است؛ اگر قرار بود کارخانه‌های حاشیه شهر ری پولی داشته باشد، تاکنون داشت. یادمان نرود که نظیر این کارخانه‌ها را در سایر مناطق همچون ۲۱ هم داریم.

وی اضافه کرد: بافت فرسوده منطقه ۲۰ را در سایر مناطق هم داریم و علیرغم تصور عام و برخی از مسوولان بهشت زهرا(س)، نه تنها درآمدی ندارد، بلکه شهرداری به این سازمان کمک هم می‌کند.

چمران که به نوعی پاسخ اظهارات پروین احمدی نژاد که موافق تفکیک ری بود را می‌داد، گفت: این مطالب در مورد درآمدهای شهر ری به مردم گفته می‌شود، در حالی که حقایق نیست و باید واقعیات را جلوی مردم گذاشت.

چمران با تاکید بر اینکه اگر در این مورد کار اساسی انجام شود، شهر ری هم همانند " چهاردانگه " و " گرم دره " شاهد تجربه تلخ و مشابهی خواهد بود و فقط در این میان زمین‌هایش فروخته می‌شود، اظهار کرد: عده‌ای در این میان به منافع خودشان در فروش زمین‌ها می‌اندیشند و حالا آمده‌اند می‌گویند این دو محل را به تهران اضافه کنید.

وی افزود: حالا هم تا زیر گوش زباله‌های تهران، سوله ساخته‌اند و منتظرند شهرری تفکیک شود تا در این شرایط زمین‌های شهرری را هم بگیرند.

رییس شورای شهر تهران در توضیحی افزود: اقدامات شهرداری در مناطق جنوبی تهران به خصوص منطقه ۲۰ بسیار زیاد و در مقایسه با سایر مناطق مناسب بوده است.

طلایی: تفکیک شهر ری از تهران از زیر باران به زیر ناودان رفتن است
شیبانی: خودتان را خسته نکنید، جوابی نمی‌گیرید
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تفکیک شهر ری از تهران در واقع از زیر باران به زیر ناودان رفتن است.

مرتضی طلایی در سیصد و سی امین جلسه شورای شهر تهران و در ادامه اعتراض اعضای شورای شهر تهران نسبت به تفکیک شهر ری از تهران تصریح کرد:درآمد شهرداری تهران ۳۰ میلیارد تومان است، در حالی که اعتبار شهرداری برای منطقه ۲۰،۱۵۰ میلیارد تومان است که با محاسبه اعتبارات غیرنقدی به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و در واقع مدیریت شهری حساب خاصی را برای منطقه ۲۰ و سایر مناطق جنوبی باز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرری همین حالا هم نوعی شهرستان است و سازمان‌های مجزایی دارد، گفت: ‌ در حال حاضر تنها شهرداری این منطقه برای ارائه خدمات با شهر تهران همراه است، چرا که شهرداری تهران نمی‌خواهد مردم تهران فقط اموات و زباله‌هایشان را به شهر ری ببرند و این خدمات حق آنها است.

طلایی اضافه کرد: این کم لطفی است که شهرداری منطقه ۲۰ را از شهر تهران جدا کنیم، چرا که جدا کردن شهر ری از زیر باران به زیر ناودان بردن است.

وی خطاب به پروین احمدی نژاد که موافق تفکیک شهر ری بود، گفت: من هم با این تفکیک موافقم، اما به شرطی که دولت از همین حالا برنامه و زمان بدهد که چه زمانی مشکلات مردم شهر ری پس از این تفکیک حل می‌شود که پروین احمدی نژاد هم خطاب به طلایی گفت: دولت نباید به ما تعهد بدهد!

عباس شیبانی - عضو شورای شهر تهران - هم تاکید کرد: مردم شهرری روی درآمدها حساب باز کرده‌اند و می‌خواهند درآمدشان را خودشان خرج کنند، شما هم خودتان را خسته نکنید، جوابی نمی‌گیرید!



احمدی نژاد در حمایت از تفکیک شهر ری از تهران:
شهرری کارخانه‌هایی دارد که عوارض میلیاردی به شهرداری می‌دهند
مردم شهر ری از این تفکیک استقبال می‌کنند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در حمایت از طرح تفکیک شهر ری از تهران گفت: نباید موضوع کمبود درآمد منطقه ۲۰ را به عنوان ضعف مطرح کنید، چرا که شهر ری انبوهی از کارخانجات صنعتی دارد که همه آنها به شهرداری عوارض می‌دهند.

پروین احمدی نژاد در سیصد و سی امین جلسه شورای شهر تهران در حالی که تقریبا همه اعضا اعتراض خود را نسبت به طرح تفکیک شهر ری از تهران اعلام می‌کردند، تاکید کرد: اگر بررسی‌ها همه جانبه و نزدیک به انصاف باشد، متوجه می‌شویم که خود مردم شهر ری از این تفکیک استقبال می‌کنند و ما نباید از جانب آنها حرف بزنیم.

وی به اظهارات برخی از اعضا در مورد درآمد محدود شهرداری منطقه ۲۰ اشاره کرد و گفت: نباید مرتب درآمد و هزینه این منطقه را به عنوان عامل نگرانی مطرح کنیم، چرا که بخش عظیمی از کارخانه‌های شهر تهران که پرسود و درآمد هستند، در حاشیه شهر ری قرار دارند و عوارض‌های میلیاردی خود را به شهرداری پرداخت می‌کنند.

وی همچنین به فروش قبرهای ۲۰ میلیونی در بهشت زهرا(س) و درآمدهای قابل توجه این سازمان اشاره کرد و گفت: من هم با جدا شدن شهر ری از تهران موافق هستم، اما به شرط اینکه درآمدهای این شهر برای خودش هزینه شود و این همان مسئله‌ای است که من معتقدم رخ نداده و اگر تاکنون پول شهر ری در این شهر خرج شده بود، شهر ری این شرایط را نداشت.

وی در ادامه به محرومیت و شرایط ناگوار بافت‌های فرسوده این منطقه اشاره و تصریح کرد: من به برخی از این محلات و خانه‌ها رفته‌ام و می‌دانم که سقف و دیوار این خانه‌ها در حال فرو ریختن است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه از رییس شورای شهر و برخی از اعضا گلایه کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود، در جریان کار کارشناسی کذب و یا مواردی غیر از حقایق به مردم گفته می‌شود و یا فضای این طرح سیاسی بوده، درست نیست.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهید بنا را بر کار کارشناسی بگذارید، آن را قبول کنید و دیگر نگویید که طرح سیاسی یا خلق‌الساعه و یا با اهداف خاص است.


مسجد جامعی: تفکیک شهر ری از تهران کاملا اشتباه است
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: جمعیت شهر ری همواره با پول شمیرانات پیوستگی تاریخی داشته است.

احمد مسجد جامعی در سیصد و سی امین جلسه شورای شهر تهران تاکید کرد که در طول تاریخ تهران همواره تهران و ری در کنار هم و در پیوستگی کامل بوده‌اند و تفکیک آنها از هم کاملا اشتباه است.

وی با بیان اینکه ما موافق بررسی کارشناسی هستیم، اما به شرطی که واقعا کارشناسی باشد، اظهار کرد: تصور من این است که این مسئله به شهرری ختم نمی‌شود و حتما بعدها می‌گویند، چرا پول منطقه یک و دو در شهر تهران خرج می‌شود؟

مسجد جامعی اضافه كرد: به این ترتیب یك رو در رویی بین گروههای مختلف را دامن میزنیم كه به هیچ وجه به صلاح شهر نیست، چرا كه همین حالا هم خشونت زیاد شده و از یك طرف چاقوكشی در فوتبال از یك طرف و قتل در میدان شهر و از سوی دیگر برخوردهایی را در حوزه تئاتر كه مسابقاتی هنری دارد و روحشان لطیف است را میبینیم.