در حوزه حوادث کارگاهی افزایش خاصی را شاهد نیستیم

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در خصوص علل و عوامل وقوع حادثه انفجار در یک مغازه مکانیکی در خیابان اشرفی اصفهانی که روز سه‌شنبه رخداد، گفت: عموماً در مواردی که حادثه منجر به فوت شهروندان می‌شود روند بررسی علت حادثه زیر نظر قاضی پرونده انجام می‌گیرد.

وی گفت: بررسی علت وقوع این حوادث زمان‌بر است و به سادگی میسر نمی‌شود زیرا به دلیل ریزش آوار و تلاش برای آواربرداری بخش‌هایی از صحنه حادثه دستکاری می‌شود که همین امر روند بررسی علت حادثه را کند می‌سازد.

جلال ملکی در خصوص اینکه آیا نسبت به وقوع حوادث کارگاهی در سال‌های اخیر افزایشی داشته یا خیر تصریح کرد: به طور دقیق نمی توان گفت که میزان حوادث کارگاهی شامل کارگاه‌های تولیدی یا کارگاه‌های خدماتی افزایش پیدا کرده یا کاهش است اما آنچه مشخص بوده، این است که به نسبت چند سال گذشته افزایش محسوسی در این حوزه نداشته‌ایم.

 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران خاطرنشان کرد: ما با استفاده از آموزش‌هایی که به صنوف مختلف و کارگاه‌داران داده ایم تلاش کرده‌ایم تا از وقوع این حوادث جلوگیری کنیم.

 وی افزود: همانطور که می‌دانید در کارگاه‌هایی که مواد رنگی، مواد قابل اشتعال، حلال‌ها مثل بنزین و تینر وجود دارد امکان رخ دادن چنین حوادثی افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل صاحبان این کارگاه‌ها باید آموزش های لازم را برای پیشگیری از وقوع حادثه و همچنین انجام عملکرد لازم در زمان وقوع حادثه را دیده باشند.

ملکی خاطرنشان کرد: ما از اتحادیه‌ها خواسته‌ایم تا در حین تمدید جواز کسب آموزش‌های لازم را برای مقابله با این حوادث به صاحبان صنوف بدهند و صنوف ملزم به داشتن حداقل کپسول خاموش کننده و یادگیری کار کردن با آن باشند.