مهر: رئیس دومین کنگره خاورمیانهای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، از جراحی زیبایی بینی به عنوان شایعترین جراحیهای پلاستیک صورت در ایران نام برد.

دکتر محسن نراقی در حاشیه دومین کنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی جراحی پلاستیک صورت در هتل المپیک با اشاره به جایگاه ایران در جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: ایران از این نظر در جایگاه خوبی قرار دارد اما لازم است تجربیات در این زمینه به روز شود و فاصله علمی با مراکز معتبر دنیا کاسته شود.

وی، جراحی زیبایی بینی را شایعترین جراحی پلاستیک صورت در ایران عنوان کرد و گفت: لازم است در جراحیهای پلاستیک بینی جراح از تجربه کافی برخوردار باشد، با توجه به اینکه روشهای جراحی پلاستیک بینی در سال‌های اخیر بسیار تحول یافته است، باید جراحان و متخصصان این امر در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و دانش خود را به روز کنند.

به گفته نراقی پیش از این روشهای جراحی بینی متکی بر برداشتن بافتها بود که این امر سبب می‌شد بینی در دراز مدت دچار تغییر شکل شود، به طوریکه بینی دچار افتادگی و یا فرو رفتگی در دو طرف شود، به این ترتیب علاوه بر ظاهر مصنوعی مشکلات تنفسی زیادی برای بیمار به وجود می آمد، اما در روشهای جدید جراحی‌های بینی بافت بینی تقویت می‌شود، به این ترتیب بافتی از بینی خارج نشده، بلکه با روش‌های پیشرفته تغییر شکل در این بافت‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: زیبایی بینی به معنی کوچک شدن آن نیست، بلکه ایجاد تناسب با قسمتهای دیگر است، در روشهای جدید جراحیهای پلاستیک بینی علاوه بر حفظ بافتها سعی می‌شود بینی به صورت طبیعی بوده و آثار عمل در آن مشاهده نشود، از سوی دیگر حفظ عملکرد بینی در این روشها بسیار مورد توجه است.

نراقی در ادامه با عنوان این مطلب که تبلیغات ماهواره‌ای جوان سازی صورت و کوچک کننده بینی گمراه کننده و فریب دهنده است، افزود: این تبلیغات جنبه علمی ندارد و مردم باید نسبت به استفاده آنها هوشیار باشند، هیچ کرم یا قرصی نمی‌تواند در جوان سازی صورت کار روشهای علمی را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در جوان سازی صورت علاوه بر مباحث جراحی، مباحث غیر جراحی مانند تزریق بوتاکس، سیلر و لایه برداری سطحی مطرح است. بنابراین هیچ کرمی نمیتواند کارهای این موارد را انجام دهد اما کرمهای ضد آفتاب میتوانند در پیشگیری از پیری پوست موثر باشند، متاسفانه برخی مواقع تبلیغات مطرح شده عوارض زیادی بر جای میگذارند که لازم است مردم برای استفاده از این کرمها از منابع علمی تحقیق کنند.