پرواز ملخ های ناخوانده در تهران؟

در این مطلب می خوانید:

ملخ های تهران مهاجر نیستند

گزارشی از هجوم ملخ ها به تهران نیست

حضور 4 نوع ملخ در تهران

 

گروه اجتماعی- همین چند روز پیش بود که خبر رسید ملخ در رباط کریم دیده شده اند و مردم و کشاورزان این منطقه را دچار مشکلات عدیده ای کرده اند به خصوص اینکه نگرانی ها از احتمال خسارت به مزارع و باغات بود از سوی دیگر حتی این ملخ ها در پرند هم مشاهده شدند که مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کردند.

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که عباسعلی عامری معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران از ورود ملخ‌ها به یک مزرعه خبر داد و گفت: ۲هزار هکتار از مزارع سم‌پاشی شده است.

ملخ های تهران مهاجر نیستند

رضا افشار دبیر و مسئول نظام صنفی کشاورزان رباط‌کریم نیز گفته ملخ‌هایی که در شهرهای رباط‌کریم، پرند و به‌ویژه اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) رؤیت شده از نوع مهاجر نیستند و تا به امروز خسارتی به محصولات کشاورزی شهرستان رباط‌کریم وارد نکرده‌اند.

هرمز سعیدی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان تهران هم کانون اصلی ملخ‌های جنوب غرب تهران را جنوب فرودگاه امام خواند و افزود: به علت بارندگی‌ها پوره ملخ‌ها با منابع غذایی خوبی مواجه گردیده که در نهایت منجر به رشد و پرواز آن‌ها شده است.

همچنین رییس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست استان تهران گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر افزایش تعداد ملخ‌ها نداشتیم. سازمان حفظ نباتات باید بررسی کند که آیا جمعیت ملخ‌ها در استان تهران نسبت به قبل افزایش داشته است یا خیر تا در صورت افزایش، مبارزه با آن‌ها را آغاز کند و نگذارد که سبب خسارت و دردسر برای مردم شود.

کرمی با اشاره به اینکه تعداد ملخ ها اگر از یک حدی بیشتر شود آفت به حساب می‌آیند، اظهار کرد: دو نوع ملخ مهاجر و بومی وجود دارد. ملخ‌های مهاجر از نوع ملخ‌هایی هستند که در استان‌های جنوبی کشور وجود دارند و از سمت شبه جزیره عربستان و صحرای آفریقا به مناطقی که مرطوب‌تر است و پوشش گیاهی مناسب‌تری دارد، هجوم می‌آورند.

وی ادامه داد: ملخ‌های بومی نیز ملخ‌هایی هستند که در یک منطقه مانند استان تهران حضور دارند و وضعیت دما و بارش‌ شرایط را برای تکثیر و تبدیل شدن آن‌ها به آفت فراهم می‌کند.

گزارشی از هجوم ملخ ها به تهران نیست

رییس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر هجوم ملخ‌ها در استان تهران نداشتیم، تصریح کرد: اینکه تعداد ملخ‌ها از حد استاندارد بیشتر شده است یا خیر و اینکه آیا این تعداد موجود می‌توانند سبب خسارت‌های اقتصادی و دردسر برای مردم شوند، را سازمان حفظ نباتات باید بررسی کند.

کرمی در ادامه گفت: چنانچه سازمان حفظ نباتات با بررسی‌های خود به این نتیجه برسد که تعداد ملخ‌ها در استان‌ تهران بیشتر از هر سال شده است و خسارت‌هایی برای کشاورزی در پی دارد باید مبارزه با آن‌ها را آغاز کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفظ نباتات نباید بگذارد که جمعیت ملخ‌ها در استان تهران زیاد شود و برای مردم دردسر ایجاد کند، اظهار کرد: اگر با ملخ‌ها مبارزه نشود می‌توانند از قسمت‌های جنوبی تهران یا استان‌های همجوار به سمت عرض‌های شمالی‌تر در استان تهران حرکت کنند.

به گفته رییس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست استان تهران، مبارزه با جمعیت طغیان کرده ملخ‌ها در استان‌های همجوار تهران بسیار مهم است البته منظور از این مبارزه از بین بردن کامل جمعیت ملخ‌ها نیست.

کرمی در پایان تصریح کرد: ملخ‌ها غذای بسیاری از حیوانات از جمله پرندگان هستند بنابراین تعداد آن‌ها باید در حدی باشد که به مراتع و زمین‌های کشاورزی آسیب نزند.

محمد تقی زاده معاون عمرانی استانداری تهران نیز اما در تشریح آخرین اقدامات استانداری تهران برای مقابله با ورود ملخ‌ها به شهرستان‌های استان تهران گفت: در حال حاضر شاهد حضور ملخ‌ها در شش شهرستان استان تهران هستیم که مقابله و سم پاشی توسط جهادکشاورزی و اداره کل مدیریت بحران استان تهران آغاز شده است.

حضور 4 نوع ملخ در تهران

وی افزود: در کل کشور حدود ۸ گونه ملخ مشاهده شده که در حال حاضر چهار گونه از آنها در تهران وجود دارد بر همین اساس مبارزه با آنها در مناطقی از فرودگاه امام، اراضی رباط کریم و دشت ورامین در مناطق پاکدشت و شریف‌آباد آغاز شده است.

وی تاکید کرد: حضور این ملخ‌ها با حجمی که گزارش شده‌اند جای نگرانی نیست و بحران قلمداد نمی‌شوند و امکان گسترش حضور آنها در سایر شهرستان‌های استان هم بعید به نظر می‌رسد.

معاون عمرانی استانداری تهران در پاسخ به این سوال که میزان خسارت حضور این ملخ‌ها در شهرستان‌های استان تهران چقدر خواهد بود؟ گفت: این حجم از حضور ملخ‌ها خسارتی را به همراه نخواهد داشت.