چند نکته برای خرید دستگاه تصفیه هوا

این روز‌ها رشد شهرنشینی و افزایش آلودگی هوا ناشی از دود کارخانه‌ها و وسایل نقلیه، ساکنان شهر‌های بزرگ را به دردسر انداخته است. در این شرایط پزشکان توصیه می‌کنند در منزل از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده شود.

اخبار اجتماعی-  با توجه به این‌که این روز‌ها برند‌ها و شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید و عرضه دستگاه‌های مختلف تصفیه هوا کرده‌اند، لازم است برای خرید آین دستگاه‌ها نکات مهمی را درنظر گرفت.

١. اولین موردی که باید درنظر گرفت، مقدار فضایی است که قصد دارید هوای آن را تصفیه کنید. پیشنهاد می‌شود که ظرفیت فضای پوشش تصفیه هوایی که تهیه می‌کنید، کمی بیشتر از اندازه اتاق مورد نظر شما باشد. درنظر داشته باشید که ظرفیت پوشش این دستگاه‌ها به مترمکعب محاسبه می‌شود. هنگام محاسبه فضای اتاق خود ارتفاع را نیز باید درنظر بگیرید. به‌طور مثال یک دستگاه تصفیه هوا که ظرفیت آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ مترمکعب است، می‌تواند برای اتاقی با ۳۰۰ مترمکعب فضا و ۹متر ارتفاع مناسب باشد.

٢. به نرخ تحویل دستگاه‌ها توجه کنید. نرخ تحویل در واقع به شما می‌گوید چه مقدار هوای تصفیه‌شده از دستگاه خارج می‌شود و سرعت عملکرد دستگاه چقدر است؟ هرچه CADR بالاتر باشد، ظرفیت تصفیه دستگاه نیز بالاتر است. براساس فضای اتاقی که قصد قراردادن دستگاه تصفیه در آن را دارید، می‌توانید دستگاهی با نرخ تحویل بالاتر برای آن فضا انتخاب کنید. جالب است بدانید به دلیل وجود فضای رقابتی در بازارِ دستگاه‌های تصفیه هوا، شرکت‌ها معمولا نرخ تحویل (CADR) را بالا می‌برند و روی این مورد مانور تبلیغاتی بیشتری می‌دهند؛ درصورتی که در مورد تهویه در ساعت (ACH) عموما سکوت می‌کنند.

٣. مهمترین بخش یک دستگاه تصفیه هوا، فیلتر‌های آن است. فیلتر‌ها باید آلاینده‌هایی مانند پشم و پرز، غبار، دود، بو و سایر موارد مضر موجود در هوا را به خود جذب کنند. قبل از هرچیز دستگاه تصفیه باید دارای یک پیش‌فیلتر باشد تا ذرات نسبتا درشت مانند مو را در همان مرحله ورود هوا به دستگاه دفع کند. پس از آن فیلتر هپا (HEPA) از اهمیت بالایی برخوردار است. باید درنظر داشته باشید که تعویض فیلتر در این دستگاه‌ها هزینه‌های نسبتا سنگینی دارد. پس از همان ابتدا دستگاهی انتخاب کنید که فیلتر‌های آن در بازه‌های زمانی طولانی‌تری نیاز به تعویض پیدا کنند. البته بازه زمانی مذکور ارتباط مستقیمی به میزان آلودگی هوای پیرامون شما خواهد داشت؛ اما معمولا ۴ تا ۵ ماه زمان مطلوبی است.

٤. قابلیت حمل دستگاه تصفیه با وزن آن رابطه مستقیم دارد؛ اما هیچ رابطه معنی‌داری با توانایی دستگاه ندارد. باید مدنظر داشته باشید که یک دستگاه کوچک نیز می‌تواند توانایی تصفیه بهینه یک اتاق بزرگ را داشته باشد؛ پس نباید فریب اندازه بزرگ دستگاه‌ها را بخورید. هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا دقت کنید که دستگاه مورد نظرتان سروصدای زیادی تولید نکند. در خصوص مصرف برق و بهینه‌بودن و برچسب مصرف انرژی دستگاه نیز لازم است دقت کافی به خرج دهید.

٥. نکته آخر هم این‌که بهتر است در خرید دستگاه تصفیه هوا خساست به خرج ندهید؛ زیرا دستگاه‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، به نسبت عملکرد ضعیف‌تر و احتمالا در ادامه خرج بالاتری خواهند داشت که می‌تواند شامل هزینه فیلتر‌ها و مصرف برق باشد. بهترین دستگاه‌های موجود در بازار که استاندارد‌های رایج را دارند، بسته به ظرفیت و توان، قیمتی در حدود ۱.۵ تا ۳.۵‌میلیون تومان دارند.