دلایلی که نمی‌گذارند چربی‌های دور شکم‌تان آب شوند

یک تصور غلط و بسیار رایج این است که هدف قرار دادن عضلات شکم و انجام تمرینات ورزشی متمرکز بر روی این عضلات باعث از بین رفتن چربی شکمی می‌شود در حالی که به گفته متخصصان از بین بردن چربی شکمی نیاز به نظم و انضباط رژیم غذایی برای سوزاندن چربی و تمرینات قدرتی برای تمام بدن دارد نه فقط عضلات شکم.

در اینجا برخی از عادات غلط و تعجب آوری که اجازه نمی‌دهد چربی شکمی از بین برود، بیشتر معرفی شده است:

اخبار اجتماعی- مصرف نوشیدنی‌های گازدار: مصرف هر گونه نوشیدنی گازدار که منجر به ایجاد نفخ شود، خود راهی برای افزایش چربی شکمی است. به طوری که افرادی که روزانه دو یا چند لیوان نوشابه گازدار می‌نوشند، اندازه دور کمرشان ۶ برابر بیشتر از کسانی است که از این نوشیدنی‌ها پرهیز می‌کنند.

مصرف غذا‌های فراوری شده: هر گونه غذای فراوری شده از قبیل: قند و چربی‌های اشباع، باید کنار گذاشته شود؛ اگر واقعا قصد کاهش وزن و از دست دادن چربی شکمی را دارید. غذ‌های فراوری شده حاوی مقادیر بالای سدیم هستند که منجر به احتباس مایعات در بدن می‌شوند. همچنین میزان چربی ترانس در هر وعده غذایی باید کمتر از ۰.۵ گرم باشد در حالی که بسیاری مردم بیش از این میزان، چربی ترانس دریافت می‌کنند.

نوشیدن الکل: مصرف مشروبات الکلی به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی قند است، خود باعث افزایش دور کمر و چاقی شکمی می‌شود.

پرهیز از ورزش‌های قلبی عروقی: این ورزش‌ها باید برای از بین بردن چربی اضافه شکم انجام شود. تمرینات قلبی عروقی یا هوازی به هر تمرین پیوسته‌ای که قلب شما را به فعالیت وادار کند، برای ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه یابد و گروه‌های بزرگ عضلانی شما را از قبیل: عضلات ساق، ران و باسن، درگیر کند (البته در بعضی از ورزش‌ها از قبیل: شنا و اسکی کلیه عضلات بدن در گیر می‌شوند) گفته می‌شود. ورزش‌های معمول قلبی عروقی شامل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری است. برای انجام این ورزش‌ها نیازی به عضویت در باشگاه‌های ورزشی نیست، ولی گاهی استفاده از بعضی تجهیزات ورزشی دامنه انتخاب وسیع تری در اختیار شما قرار می‌دهد. این‌ها شامل انواع دستگاه‌های استپر، اسکی ثابت، تردمیل، روئینگ (پاروزنی) و... است.

غفلت از تمرینات قدرتی: بزرگترین تصور غلط این است که انجام تمرینات قلبی مهمتر از تمرینات قدرتی است. این در حالی است که تمرینات قدرتی سوخت و ساز بدن را با اضافه کردن عضله افزایش می‌دهد. هر چه بدن شما بیشتر عضلانی باشد، بیشتر کالری می‌سوزانید و بنابراین تمرینات قدرتی به اندازه تمرینات قلبی در اولویت انجام باشد.

پرهیز کامل از چربیها: یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع نشده از جمله آجیل، آووکادو، روغن زیتون و ماهی، برای جلوگیری از تجمع چربی در بدن مفید است و نباید به طور کامل از تمام چربی‌ها اجتناب کرد.

تجربه استرس مزمن: این حالت روانی خود عاملی برای افزایش وزن و افزایش ذخیره چربی شکمی است و آنهم به این دلیل که در حالت استرس به دلیل ترشح هورمون‌های کورتیزول و آدرنال، پرخوری بیشتر صورت می‌گیرد.

اجتناب از کربوهیدرات ها: اگر می‌خواهید چربی شکمی و یا چربی کلی بدن را از بین ببرید، باید گروه‌هایی از کربوهیدرات‌های پیچیده را به رژیم غذایی خود برای افزایش حجم عضلانی اضافه کنید. تقریبا ۴۵ تا ۶۵ درصد از کالری دریافتی شما باید از طریق کربوهیدرات‌های سالم باشد.

عدم دریافت پروتئین کافی: غذا‌های غنی از پروتئین وزن شما را کنترل کرده و هورمون گرلین را که مرتبط با احساس سیری است، فعال نگه می‌دارد.

محرومیت از خواب: کمبود خواب و افزایش وزن، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. از نظر علمی تایید شده است که ساعات کمتر خواب با افزایش سایز کمر در ارتباط است. محرومیت از خواب میل به مصرف غذا‌های پرکالری و پردازش شده را افزایش می‌دهد و سوخت و ساز بدن را کم می‌کند.

اجتناب از نوشیدن چای سبز: اگر شما مشکل در از بین بردن چربی‌های دور کمر و شکم دارید، چای سبز بنوشید. این نوع چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است که منجر به سوزاندن بیشتر چربی در طول ورزش می‌شود.