قیمت قبر در بهشت زهرا چقدر است؟

یکی از اقدام‌های سازمان بهشت زهرا (س) برپایی طرح تطهیر کنندگان داوطلب بود تا علاقه‌مندان با ثبت نام در این طرح می‌توانند با گذراندن کلاس‌های آموزشی در نهایت به صورت افتخاری کارت تطهیر کنندگی را دریافت کنند.

اخبار اجتماعی- از دیگر اقدام‌های سازمان بهشت زهرا (س) برنامه ریزی و اجرای پروژه طرح کنترل هوشمند بهشت زهرا با دوربین تا ۲ ماه آینده است ه با اجرای این طرح می‌توان پیش بینی کرد بسیاری از جرایم امروز بهشت زهرا (س) کاهش پیدا کند.

در چند روز اخیر مباحثی در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه استارت آپ‌های داخلی با راه اندازی برنامه‌ای اقدام‌های مربوط به خدمات بهشت زهرا مانند تعویض سنگ قبور و ترمیم آن، شستن قبر و گل گذاری را برای شهوندانی که به بهشت زهرا درسترسی ندارند و یا امکان حضور برای آن‌ها فراهم نیست را انجام می‌دهند.

خرید و فروش قبر در بهشت زهرا از دیگر مواردی که مدت‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است و افراد سودجو اقدام به واگذاری قبر‌ها با قیمت نجومی به افراد می‌کنند که این اقدام در سشال ۹۸ نیز گزارش شده است که موجب واکنش سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) شد.

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در این سازمان و پاره‌ای از ابهام‌های به وجود آمده در بحث خرید و فروش قبر‌های نجومی و قیمت قبر درسال ۹۸ در این سازمان و استقبال شهروندان از طرح تطهیرکنندگان داوطلب گفت: با توجه به اینکه تطهیر اموات یک امر مقدس است و هر شهروند باید ۷ تن از هم نوع خود را غسل دهد و نظر به اینکه ما به دنبال ایجاد یک مشارکت مردمی در این راستا هستیم کانون تطهیر کنندگان داوطلب در این سازمان مشغول به آموزش تطهیر به افراد علاقه‌مند است که تا به امروز نیز استقبال بی نظیری از این طرح از سوی شهروندان تهرانی به عمل آمده است.

خال ادامه داد: از سوی هنرمندان، نام‌آوران، علما، فرهیختگان این استقبال به عمل آمد و اقشار مختلفی از شهروندان عادی نیز به عضویت این کانون در آمدند.

وی افزود: در کنار این کار خداپسندانه سازمان بهشت زهرا اهداف دیگری را دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن آموزش شهروندان برای تطهیر درگذشتگان است که در مواقع لزوم و بحرانی بتوانیم از آن ظرفیت نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) بیان کرد: تلاش‌های بسیاری انجام شده است که کلمه غسال و مرده‌شور را از دهان افراد بیندازیم و نظر و دیدگاه مردم را در رابطه با این شغل عوض کنیم

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد: می‌دانیم کفن و دفن مسلمانان یک واجب کفایی است و بر گردن تمام مسلمانان است و، چون سازمان بهشت زهرا آن را انجام می‌دهد از گردن دیگر شهروندان ساقط می‌شود و ما با اجرای طرح تطهیر کنندگان داوطلب، آموزش‌های لازم درباره نحوه تطهیر اموات به شهروندان و علاقه‌مندان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار سیاست آموزش به شهروندان ما بر این باور هستیم که یاد مرگ موجب می‌شود شرایط جامعه، شرایط بهتری باشد و معنویت در جامعه افزایش یابد که در نهایت موجب می‌شود که دلبستگی افراد به دنیای فانی از بین برود..

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در پاسخ به این سوال که تا به امروز چه تعداد از شهروندان در طرح تطهیرکنندگان داوطلب ثبت نام کرده‌اند، گفت: آمار دقیقی از آخرین نفرات ثبت نامی در این طرح ندارم، ولی حدود ۷۵۰ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

خال در رابطه با نحوه ثبت نام داوطلبان در این طرح گفت: ثبت نام از طریق فرمی که از طریق واحد فرهنگی بهشت زهرا ارائه می‌شود انجام می‌گیرد و داوطلبان پس از پر کردن فرم اولیه در نوبت تماس سازمان بهشت زهرا (س) قرار می‌گیرند و زمانی که کلاس‌های آموزشی به ظرفیت خود جهت تشکیل برسد با داوطلبان جهت حضور در کلاس‌های آموزشی تماس خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در سازمان بهشت زهرا سالن‌های تطهیری داریم که داوطلبان می‌توانند بستگان و نزدیکان خود را پس از مرگ در آن سالن‌ها غسل دهند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تأکید کرد: طبیعی است کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند و کارت آموزش را دریافت کرده اند می‌توانند بدون آموزش درگذشتگان خود را تطهیر کنند و افرادی که اموزش ندیده اند نیز می‌توانند با شرکت در کلاس آموزشی و آزمون شفاهی این غسل را انجام دهند.

خال درباره میزان هزینه‌های این طرح گفت: این طرح به صورت کاملاً رایگان است و تطهیرکنندگان به صورت افتخاری در این طرح شرکت می‌کنند و نکته جالب این است اولین گروهی که در این طرح اعلام آمادگی کردند روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه بودند

وی در رابطه با حقوق و مزایای تطهیرکنندگان رسمی این سازمان گفت: تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم حداقل نیاز‌های رفاهی برای داشتن یک زندگی متوسط را برای تطهیرکنندگان رسمی بهشت زهرا فراهم کنیم.

در ادامه مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره موعد بازنشستگی تطهیرکنندگان رسمی این سازمان گفت: تطهیر اموات جزء مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است و طبق قانون پس از ۲۰ سال خدمت تطهیرکنندگان رسمی بازنشست می‌شوند.

خال در رابطه با امنیت بهشت زهرا گفت: بهشت زهرا با مساحت ۷۵۰ هکتار از گورستان‌های بزرگ دنیا است و قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار سنگ قبر دربهشت زهرا (س) وجود دارد که ما تمام تمهیدات لازم را برای برقراری امنیت این فضا در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: یگان حفاظت، قوه قضاییه، دادگاه کهریزک بخشی از ارگان‌هایی هستند که در راستای برقراری امنیت بهشت زهرا (س) با سازمان بهشت زهرا (س) همکاری همه جانبه را انجام می‌دهند و در اینجا باید اشاره کنم که تا ۲ ماه آینده از بزربگترین پرژوه هوشمند سازی سازمان بهشت زهرا (س) رو نمایی می‌شود که با اجرای آن تمام مساحت ۵۸۴ بهشت زهرا (س) زیر پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اظهار کرد: با اجرای این پروژه کل فضای بهشت زهرا بصورت تصویری کنترل می‌شود و امیدواریم از این طریق بتوانیم از مشکلات به وجود آمده بکاهیم و امنیت بهشت زهرا را تأمین کنیم.

خال افزود: با سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مذاکره‌هایی انجام شده است و وی قول مساعد داد که کلانتری مخصوص سازمان بهشت زهرا (س) در این سازمان دایر شود تا بتواند کلیه امورات مربوط به امنیت این سازمان را انجام دهد..

وی تأکید کرد: نباید این نکته را فراموش کرد که انجام هرگونه بزه فرآیندی است از چند عامل که سرانجام منجر به انجام آن جرم می‌شود و مثال بارز آن وقوع کیف قاپی در تمام نقاط تهران است که از شمال تا جنوب پایتخت اتفاق می‌افتد و اینگونه حوادث مختص به محیط داخلی بهشت زهر (س) نیست.

خال با اشاره به وسعت بهشت زهرا گفت: از لحاظ وسعت دومین قبرستان بزرگ دنیا پس از وادی‌السلام، بهشت زهرا (س) است و اینجا می‌توانیم اعلام کنیم که از لحاظ تکنولوژی به کار گرفته شده و امکانات موجود بهشت زهرا (س) در صدر آرامستان‌های جهان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به میزبانی این سازمان از مراسم‌های مذهبی و مناسباتی گفت: در طول سال شاهد هستیم مراسم‌های متعددی در بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود و مثال بارز آن احیای شب‌های قدر بود که چند روز گذشته آن را تجربه کردیم و مناسبت رحلت امام است که در روز‌های آینده در پیش رو داریم.

وی درباره وجود قبر‌های نجومی در بهشت زهرا گفت: به هیچ عنوان قبری با عنوان قبر نجومی در سازمان بهشت زهرا وجود ندارد و تمام قیمت‌های این سازمان بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است.

خال ادامه داد: قیمت قبر در قطعات فاز ۱ بهشت زهرا واقع شده است برای هر قبر ۱۶ میلیون تومان، فاز دو ۹ میلیون تومان، فاز سه ۳ میلیون تومان و قطعه روز بصورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در توضیح قطعات رایگان روز گفت: از یک قبر ۳ طبقه در قطعه روز ما طبقه اول آن را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار تا متوفی خود را در آن به خاک بسپارند بعد از خاک سپاری طبقه دوم و طبقه سوم این قبر بصورت یارانه‌ای با قیمت ۱ میلیون تومان با سند مشخص در اختیار مالک قرار می‌گیرد و هر بطور کلی می‌توان گفت که هر شهورند در قطعه روز می‌تواند با پرداخت مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یک قبر سه طبقه را در اختیار بگیرد.

خال اظهار کرد: هر یک از شهروندان اگر بتواند یک قبر با قیمت نجومی در بهشت زهرا (س) را معرفی کند من به عنوان مدیر عامل این سازمان اعلام می‌کنم که ۴ برابر آن مبلغ را به فرد معرفی کننده پاداش می‌دهم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به سایت دیوار گفت: در سایت دیوار همه چیز خرید و فروش می‌شود و اگر شما کلیه را هم در سایت دیوار جستجو کنید هستند کسانی که آن را خرید و فروش می‌کنند و در رابطه با قبر هم در این سایت همین‌طور عمل می‌شود و هستند کسانی که قبر را ۱۶ میلیون تومان از سازمان بهشت زهرا (س) خریداری می‌کنند و در سایت دیوار با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند و جلوگیری از این اقدام در گرو آگاهی مردم از این موضوع است که می‌توانند با مراجعه به بهشت زهرا همان قبر را با قیمت ۱۶ میلیون تومان خریداری کنند.

وی در رابطه با قیمت قبر‌های خانوادگی در بهشت زهرا (س) گفت: نحوه واگذاری آرامگاه خانوادگی نیز به این شکل است که ما ۲۰ قبر را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم که با قیمت ۱۶ میلیون برای هر قبر مبلغ یک مقبره خانوادگی ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

خال تأکید کرد: هرگونه نقل و انتقال قبور در بهشت زهرا ممنوع است و اعلام می‌کنم که تا به امروز هیچگونه خرید و فروش قبری زیرنظر سازمان بهشت زهرا صورت نگرفته است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) در باره فعالیت برخی از استارت آپ‌های خدماتی بهشت زهرا (س) گفت: در چند هفته اخیر شاهد فعالیت استارت آپ‌هایی در بهشت زهرا (س) بودیم، برای افرادی که امکان مراجعه حضوری به بهشت زهرا (س) را ندارند خدمات غییر حضوری مانند شستشوی سنگ و تزئین قبور درگذشتگان را برای افرادی که امکان مراجعه به بهشت زهرا را ندارند را با اخذ هزینه‌هایی انجام می‌دهند.

خال ادامه داد: من از همینجا اعلام می‌کنم که هیچ کدام از این برنامه‌ها زیر نظر سازمان بهشت زهرا (س) نیست و دایر کنندگان این دست برنامه‌ها هیچگونه مجوزی از از سازمان بهشت زهرا (س) ندارند.

وی افزود: از سوی مدیریت اطلاعات سازمان بهشت زهرا (س) برنامه‌ای جامع شامل خدمات غیر حضوری در دست طراحی و اجراء است که پیش بینی ما این است که تا ۳ ماه آینده از برنامه جامع خدمات غیر حضوری سازمان بهشت زهرا (س) رونمایی شود و به بطور کامل به بهره برداری برسد.