واکنش جدید رئیس شورای شهر به زیست شبانه

محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر امروز در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مطرح شده در صحن شورای شهر اظهار داشت: موضوع کلیات لایحه عوارض ساخت و ساز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و جلسه امروز به نوعی فوق‌العاده بود چرا که موضوع عوارض ساخت و ساز مسئله بسیاری از مردم و ارباب‌رجوع‌ها است و این افراد منتظر قیمت نهایی عوارض بوده‌اند.

اخبار اجتماعی- وی افزود: شهرداری لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارائه کرد که کلیات آن با رأی اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید و پیشنهاداتی نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

هاشمی بیان داشت:‌99 درصد کار در زمینه عوارض انجام شده و برخی از مسائل به دلیل سوء تفاهم دو کمیسیون نهایی نشد که پیش‌بینی می‌کنیم تا 15 روز آینده ان‌شاءالله عوارض جدید در سایت مربوطه بارگذاری شود.

* سقف عوارض ساخت و ساز در پایتخت 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تصویب کلیات لایحه مربوط به عوارض ساخت و ساز در جلسه امروز شورای شهر سقف و کف عوارض اکنون در پایتخت چقدر است گفت:‌الان نمی‌توانم رقم دقیقی در این زمینه ارائه دهم باید این مسئله را از طریق بررسی دفترچه معاملاتی بررسی و اعلام کرد. 

وی گفت:‌بهتر است این سوال را مطرح کنیم که اکنون چند درصد هزینه ساخت و ساز و فروش ملک مربوط به عوارض است که خود در جواب می‌گویم در گذشته این میزان یک درصد بود که وزارت اقتصاد و شهرداری مصوبه‌ای داشتند بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی دو تا 2.5 درصد است. 

هاشمی خاطرنشان کرد:‌البته این میزان در حال حاضر کاهش یافت و در واقع رقم یک درصد قبل 70 درصد افزایش یافته است. قیمت املاک در پایتخت 112 درصد افزایش یافته بنابر این میزان 70 درصد افزایشی هزینه ساخت و ساز و فروش ملک که مربوط به عوارض است چندان زیاد نیست.

رئیس شورای  شهر تهران تصریح کرد: همه افرادی که درخواست پروانه‌های ساختمانی در سال 98 دارند مشمول قانون جدید عوارض هستند و اگر شهروندانی قبلا هزینه بیشتر پرداخت کردند می‌توانند مطالبات‌شان را دریافت کنند.

*واکنش جدید رئیس شورای شهر به زیست شبانه 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد زیست شبانه و مخالفت‌های مجلس در این زمینه گفت: مردم هر کاری دلشان بخواهند انجام می‌دهند و این مسئله ربطی به ما ندارد. من در ساعت‌های خاصی می‌خواهم بخوابم و نمی‌توانم به بقیه بگویم نخوابند. 

هاشمی گفت: من پیش از این اعلام کردم که زیست شبانه اگر به صورت خانوادگی مدنظر باشد مشکلی ندارد. البته برخی خانواده ندارند و این موضوع نیز ربطی به ما ندارد.

* عمر اتوبوس‌های پایتخت بالاتر از استاندارد است

رئیس شورای شهر تهران در مورد رونمایی اتوبوس‌های جدید در پایتخت گفت: 13 اتوبوس دوکابین امروز خبر رونمایی آن اعلام شد که آمار کمی است و ما توقع بیشتری داریم که در معاونت حمل و نقل به مسئله نوسازی و اضافه کردن اتوبوس‌های جدید توجه شود. 

وی گفت:‌عمر اتوبوس‌ها در پایتخت بالاتر از استاندارد است و ما خبرهای خوبی از مناطق شهری تهران نداریم، می‌گویند مسافران گاهی به دلیل خرابی اتوبوس مجبورند پیاده شوند و مدتی را برای رسیدن اتوبوس دیگر معطل شوند بنابر این از شهرداری درخواست داریم موضوع حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌دولت وظیفه خود را در زمینه حمل و نقل  عمومی انجام  داده و قرار است 19 هزار اتوبوس در حوزه شهری و بین‌شهری در نظر گرفته شود که تکلیف آن اکنون مشخص شده و شرکت نفت تعهداتی داده که از محل صرفه‌جویی سوخت اقداماتی را اجرایی کند.

*سه مشکلی که دولت باید در زمینه مترو حل کند

هاشمی در پایان به موضوع توسعه واگن‌های مترو اشاره کرد و گفت: دولت دو میلیارد یورو در این زمینه اختصاص داده و مناقصه انجام گرفت ولی سه مشکل را باید حل کند که رفع مسدودی ارزی، توجه به ماده 62 و تأمین پیش‌ پرداخت قرارداد از جمله این موضوعات است.