کنترل دیابت بارداری با کنترل بیماری دیابت متفاوت است

 یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی هشدار داد کنترل خودسرانه قند خون در دیابت بارداری عامل عدم رشد کافی جنین است.

اخبار اجتماعی- دکتر پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان این نکته اظهار داشت: تقریبا 7 درصد از مادران در هنگام بارداری، قند خونشان افزایش می‌یابد که به دیابت بارداری مشهور است. بسیاری از این مادران به محض تشخیص این بیماری به صورت خودسرانه، مصرف کربوهیدراتشان را شدیدا کاهش می‌دهند که در طولانی مدت باعث عدم رشد جنین می‌شود.

وی در ادامه افزود: کنترل دیابت بارداری با کنترل بیماری دیابت متفاوت است. بدین معنی که در بیماری دیابت، هدف اصلی کاهش وزن است. در صورتی که در دیابت بارداری کاهش وزن مجاز نیست چراکه باعث کوچک ماندن جنین می‌شود.

دکتر فرح‌بخش با تاکید بر اینکه کنترل دیابت بارداری باید با محدودیت نسبی مصرف کربوهیدرات باشد، خاطرنشان کرد: کنترل قند خون باید با محدودیت نسبی کربوهیدرات‌ها همراه باشد. به همین دلیل در دیابت بارداری امکان کاهش قند خون به مقادیر طبیعی بسیار کم است. در صورتی که در بیماری دیابت با کاهش وزن و محدودیت کربوهیدرات‌ها می‌توان به قند خون طبیعی دست یافت بنابراین توصیه می‌شود در دیابت بارداری، مادران باردار از کم کردن دریافت غذا و محدودیت شدید دریافت کربوهیدرات‌ها و از داشتن رژیم‌های خودسرانه اجتناب کنند.