تمهیدات مورد نیاز برای مقابله با کار کودک

 محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در سمینار مقابله با کار کودک ، اظهار داشت: کار کودک یکی از مسائل مهم حوزه کودکی است که با سایر موضوعات این حوزه پیوند دارد و نمی‌توان آن را مجزا از این مرحله زندگی بررسی کرد.

اخبار اجتماعی-  وی افزود: از نظر تاریخی چالش کودکی به مثابه یک دوره زندگی با ورود آموزش مدرن به ایران شروع می‌شود و مسئله ورود آموزش و چالش آن با آموزش سنتی از نخستین گام‌هایی بود که در حوزه مقابله با کار کودک انجام گرفت. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری  تهران به واسطه حساسیتی که نسبت به کار کودکان و کارهای خطرآفرین برای آنها داشته اشت به مقوله کار کودک توجه کرده و به موفقیت‌هایی دست یافته است که تثبیت این موفقیت‌ها و تبدیل شدن آن به رویه‌های غیر قابل تمرد نیازمند ایجاد حساسیت درون سازمان شهرداری و در سطح اجتماعی است. 

جوادی‌یگانه  گفت: یکی از خطرآفرین‌ترین حوزه‌های کار کودک که غیرمستقیم به شهرداری مربوط می‌شد استفاده از کودکان برای جمع‌آوری زباله و تفکیک آن توسط پیمانکاران شهرداری است که بخشی از این کار به صورت جمع‌آوری زباله توسط کودکان در سطح شهر انجام می‌شد و بخشی دیگر در کارگاه‌های غیراستاندارد تفکیک بعد از جمع‌آوری صورت می‌گرفت. 

وی عنوان کرد: مقابله با کار کودک مسیری است که ما تازه در آغاز آن هستیم و برای محدود کردن و ریشه‌کن کردن آن در حوزه‌های پرخطر در شهر تهران ضروری است اقداماتی از این دست در سطح کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مراکز کاری که کار کودک زیر نظر کارفرما انجام می‌شود پی گرفته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این تنها بخشی از کار کودک را در شهر تهران حل می‌کند و مقابله با کار کودک در سایر حوزه‌ها نیازمند سیاست‌های رفاهی، جبرانی و مراقبتی فراگیر است که باید جایگزین سیاست‌های انقباضی و شبه قضایی شود.