با خرس‌ها چشم در چشم نشوید

 علی اکبر پالبانیان کارشناس محیط زیست درباره واکنش صحیح هنگام برخورد با حیات وحش، توضیح داد: بهترین کار درباره حیات وحش این است که اصلاً سعی کنیم با آنها برخورد نکنیم. مثلاً درباره خرس لاشه نیم خورده، شاخه های شکسته و علائمی وجود دارد که می توانیم از وجود او مطلع شویم. اگر کسی واقعاً می خواهد طبیعت گردی کند باید با این علائم آشنا باشد.

اخبار اجتماعی- وی افزود: وقتی با آن جانور خرس یا پلنگ روبرومی شوید دچار ترس می شوید و ترس شما به آن حیوان هشدار می دهد. بنابراین بهتر است خونسردی خود را حفظ و به ویژه از تماس چشمی پرهیز کنید.

پالبانیان ادامه داد: بهتر است عقب برویم یا اگر کوله پشتی همراه خود داریم بالای سر خود نگه کردیم تا بزرگتر به نظر بیاییم. هیچوقت درخلاف جهت خرس فرار نکنید چون تبدیل به طعمه می شوید. از درخت بالا نروید. خرس ها دونده های بهتری هستند. اگر سراشیبی بود به سمت پایین بروید چون خرس با دستهای کوچکش در این زمینه قدرت کمتری دارد. گرچه در مجموع همانطور که ما باید سعی کنیم با حیوانات برخوردی نداشته باشیم، حیوانات وحشی هم معمولاً از برخورد با انسان پرهیز می کنند.

این کارشناس محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش درباره اتفاقی که اخیراً افتاد و به کشته شدن خرس به شکلی فجیع منجر شد، اظهار کرد: حیات وحش جنبه منفی هم دارد و این جنبه آسیب رساندن به منافع ما است. آن خرس کشته شد چون کسانی که او را کشتند احساس می کردند از جانب آن خرس و خرسهای دیگر آسیب می بینند.

وی تصریح کرد: من نمی خواهم کار آنها را توجیه کنیم ولی اگر ما بخواهیم به جوامع محلی آموزش بدهیم چطور با خرس روبرو شوند باید منافع آنها را هم تامین کنیم و بیمه خسارت حیوانات وحشی به آنها را بدهد.

پالبانیان که در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما صحبت می‌کرد در پایان گفت: هرگز فراموش نکنیم باید به حیات وحش احترام بگذاریم.