انتخابات شورایاری‌ها در مساجد برگزار نمی‌شود/اجرای نمایش انتخاباتی در تهران

مدیریت جدید شهری در شهریور ۹۶ سکان اداره پایتخت را در دست گرفت، از آن زمان عملاً شورایاریها را تعطیل و به حاشیه راندند.

اخبار اجتماعی از مهر سال گذشته رسماً شورایاری ها که یک نهاد مردمی هستند را به بهانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات تعطیل کردند. از آن زمان تاکنون انتخابات برگزار نشد و بعد از کش و قوس های فراوان قرار است در ۴ مرداد این انتخابات با تاخیر زیاد برگزار شود.

استقبال مردم از ثبت نام این دوره از انتخابات محلی کم بوده و دلیل آن را برخی بی مهری شوراری پنجم به شورایاری ها عنوان کردند. به قدری استقبال کم بود که مجبور به تمدید زمان ثبت نام شدند. همچنین شائبه های در خصوص نحوه برگزاری ، اجرا و غیره وجود دارد.

در دوره قبل برگزاری انتخابات شورایاری ها بر اساس قانون توسط ستاد شورایاری برگزار شد و شهرداری پشتیبان این انتخابات بود اما در این دوره شهرداری مجری است و همین امر انتقادات زیادی به همراه داشته است.

در این باره با پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره شورایاری‌های شهر تهران  به گفت‌وگو نشستیم.

***انتقاداتی به اعضای شورای پنجم شهر تهران در خصوص شورایاری‌ها مطرح شده  و اینکه شورا در ۲ سال گذشته این نهاد مردمی را تعطیل کرده است.

وظیفه اصلی شورای شهر ریل‌گذاری برای شهر است اما شورای پنجم وظایف خود را در این زمینه انجام نداده و یا اگر کاری صورت گرفته، ناقص است. کارنامه شورای شهر قابل ارائه نیست هر چند بارها اصرار کردیم که کارنامه خود را ارائه کنند، اما متأسفانه این امر رخ نداد.

چند روزی است که شور و هیجان خاصی در شورای پنجم و شهرداری تهران رخ داده و اعضا یاد شعارهای انتخاباتی‌شان افتاده‌اند که مشارکت مردم مهم است و شورایاری‌ها می‌توانند نقطه ارتقاء باشند، البته که این حرف‌ها قشنگ است اما سوال اصلی این است که آیا این شورایاری‌های فعلی(دور چهارم) ساخته و پرداخته نظر مردم نبوده‌اند که شما آنها را تعطیل کرده‌اید و دو سال است آنها را به حاشیه رانده‌اید. آیا مشارکت مردم در دور قبل باعث انتخاب شورایاری‌ها نبود؟

شورای گذشته با ایجاد بسترها لازم زمینه‌ مناسبی برای توسعه مشارکت مردم تحت عناوین شورایاری‌ها ایجاد کرد. اعضای شورا نظر شورایاری‌ها را در بودجه‌ریزی سنوات محلات می‌خواستند و این افراد  ایده های خود را می‌دادند و در حوزه تصمیم‌سازی به نوعی حضور داشتند و ما قطعاً در زمان بستن بودجه نقطه نظرات آنها را می‌خواستیم و اگر درست به و جا بود آن را در بودجه اعمال می‌کردیم، شورایاری‌ها حتی پروژه‌های محلی را پیشنهاد می‌دادند و حضور جدی در شهر داشتند. حتی امکاناتی از شهرداری تحت مدیریت آنها قرار می‌گرفت و همچنین خدمات خوبی ارائه می کردند و شرایط مطالبه‌گرانه به وجود آمده بود. نمی‌دانم چرا بعد از حضور شورای پنجم به شورایاری‌ها بی‌مهری شد و برای آنها یک حالت دلسردی ایجاد شد؟

علل توقف فعالیت شورایاری‌ها چیست؟

در مجموعه شورایاری‌ها نوعی دلزدگی ایجاد شده و می‌بینید که فعالیت آنها را متوقف کرده اند این در حالی است که شورایاری‌ها یکی از بازوان مدیریت شهری بودند و می‌توانستند به شهرداری و شورا کمک کنند. شورای پنجم تمایلی به روند گذشته و حضور پررنگ شورایاری‌ها نداشت و متأسفانه آنها را به حاشیه راند و از مدت‌ها قبل تحت عناوین انتخابات این افراد را از عرصه خارج کردند.

امروز سوال بزرگ این است که کسانی که شورایاری‌ها را متوقف و بی‌خاصیت کرده‌اند با کدام منطق انتخابات را برگزار می‌کنند؟ شورایاری‌ها توسط مردم به  عرصه خدمت می‌آیند، وقتی در دو سال گذشته شاهد بی‌مهری، تحقیر و توهین گسترده بودند، چطور دوباره می‌خواهیم انتخابات مردمی برگزار کنیم؟ طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته  بخش زیادی از اعلام کردند که شورای پنجم شورایاری‌ها را بی‌هویت و تعطیل کرده است.

من فکر می‌کنم برنامه شورای پنجم این بود که مجموعه نیروی انقلابی در شورایاری‌ها را دلسرد کنند و عملاً در شورا حضور نیابند و اگر حضور یافتند با سامانه آنها که هر چیزی که خودشان می‌خواهند را انجام دهند و در واقع دست به یک جراحی گسترده زدند و آن هم حذف نیروهای انقلاب بود.

***انتقاداتی به نحوه برگزاری انتخابات وجود دارد، برخی معتقدند که احزاب این انتخابات را هدایت می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟

در انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها مجری و ناظر خودشان هستند، صفر تا صد انتخابات در دست یک جریان سیاسی است، این جریان هم از طریق احزاب حمایت می‌شوند چه تضمینی وجود دارد که این انتخابات به درستی انجام شود؟ 

***امسال انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

گفته‌اند که سامانه الکترونیکی برای انتخابات شورایاری‌ها فعال کرده‌اند و از سامانه‌های غیردستی برای شمارش آراء استفاده می‌کنند. هیچ ناظری از جریان انقلابی در پای صندوق و نظارت بر عملکرد نیست. چه تضمینی است که آراء به درستی شمرده شود و اتفاقی نیفتد.

در یک اقدام تأمل‌برانگیز انتخابات در  مساجد برگزار نمی‌شود و گفته‌اند که انتخابات فقط در مدارس برگزار می‌شود. این در حالی است که در مساجد قاطبه مردم حضور دارند و یک خودکنترلی می‌تواند رخ دهد حال این فرصت را هم گرفته‌اند و فقط می‌گویند انتخابات در مدارس برگزار می‌شود.

چینش نیروها توسط خودشان انجام شده و ابهامات جدی برای این انتخابات وجود دارد. وزارت کشور به نظر بنده در این زمینه مقصر است و باید مداخله کند.

***گفته می‌شود که شهرداری مجری این دوره از انتخابات است، برخی اعضای شورای چهارم اعلام کرده‌اند که دوره قبل ستاد شورایاری‌ها مجری انتخابات بوده و برخی می‌گویند که شهرداریمجری بوده بالاخره شما که عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بوده‌اید می فرمایید چه کسی مجری انتخابات بوده است؟قرار نیست در انتخابات کسی که برگزارکننده است ناظر هم باشد و همه کارها را یک جریان انجام دهند. به نظر من این موضوعات قابل بررسی است و ابهامات زیادی به وجود آورده است و سیکل برگزاری انتخابات معیوب است. 

با قطعیت می‌گویم که ستاد شورایاری‌ها مجری بوده است در همان زمان هم بحث‌های زیادی صورت گرفت و بالاخره ستاد شورایاری‌ها برگزارکننده و شهرداری پشتیبان شد.

پس چرا در برخی اخبار آمده که شهرداری مجری انتخابات بوده است؟

خیر، شهرداری مجری نبود. سوابق موجود است،‌بحث‌های زیادی شد و نهایتاً اصلاح‌طلبان شورای چهارم که معتقد بودند شهرداری با آنها هم‌جناح نیست می‌گفتند، چه دلیلی دارد که شهرداری مجری باشد و موافق بودند که ستاد شورایاری‌ها برگزارکننده  انتخابات باشد البته تأکید می‌کنم که پشتیبانی کار با شهرداری بود و مدیریت با ستاد، اسناد هم در این زمینه موجود است. 

به نظر بنده آقایان محمد سالاری و احمد مسجدجامعی بیشتر از دیگران در مظان سوال هستند، همین‌ها بودند که به شدت طرفدار بودند که اجرا و نظارت دست یک جریان فکری نباشد ما هم سخاوتمندانه با وجود اینکه اکثریت آرا را داشتیم نظارت را به طور کامل در دوره قبل شورایاری‌ها به دست اصلاح‌طلبان سپردیم.

***انتقادات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه شورایاری‌ها در امور مالی و اجرایی شهر دخالت می‌کردند و شائبه‌هایی در این زمینه ایجاد شده، ممکن است در این باره توضیح دهید.

الان نمی‌توانم بگویم که کل شورایاری‌های دوره چهارم در تهران بدون اشکال بوده و تخلفی نداشته‌اند. کمیته بررسی تخلفات را ایجاد کرده بودیم و هر چند هفته یکبار جلساتی برگزار می‌شد و حتی نسبت به عزل و نصب‌ها برخورد می‌کردیم.

ببینید اگر مدیریت جدید اسنادی مبنی بر تخلف کشف می‌کرد حتماً اعلام می‌کردند، ما کاملا شفاف انتخابات را برگزار کرده و همچنین بعد از آن بر عملکرد شورایاری‌ها نظارت کردیم.ممکن است در هر سازمان و مجموعه‌ای اشکالاتی وجود داشته باشد، ستاد شورایاری‌ها بسیار قدرتمند و پرحجم بودند و ما هم از آنها حمایت و همچنین بر عملکردشان نظارت می کردیم  و حال شاید در برخی موارد مشکلاتی وجود داشته باشد اما در مجموع برآیند کار خوب بود و مشکلی نبود و اسناد و مدارک در این باره موجود است،.

***مردم از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بی‌اطلاع هستند به نظر شما علت اطلاع‌رسانی ضعیف برای  این دوره از انتخابات چیست؟

این هم از همان نکات سؤال برانگیز است ، به نظر می‌رسد که نتیجه انتخابات از قبل معلوم بوده و این‌ها می‌خواهند یک نمایش انتخاباتی اجرا کنند یک ماسک انتخاباتی زده‌اند. شواهد نشان می‌دهد وقتی ناظر و مجری از یک جریان است و همه مطالب چیده شده است و  احتمال دارد نتیجه مشخص باشد. پس  دیگر نیاز نیست مردم ثبت‌نام کنند و از موضوعات خبر داشته باشند.

به نظر بنده قبلاً نتیجه انتخابات مشخص شده است چرا که اقدامات صورت گرفته و امکانات و شرایط در اختیار آقایان است به همین دلیل کمترین اطلاع‌رسانی را انجام داده و انتخابات را مهندسی کرده‌اند. 

***در حالی که شورایاری‌ها یک نهاد مردمی هستند و نباید حزبی و سیاسی باشند برخی معتقدند که این انتخابات قرار است حزبی برگزار می‌شود،  نظر شما در این باره چیست؟

برداشت من از این دوره این است که اساساً‌ شورای پنجم شهر تهران توسط احزاب اداره می‌شود اگر به مصاحبه‌های سران اصلاحات توجه کنید، مثلاً در مورد آقای نجفی موضوعاتی مطرح شد که مشخص بود نجفی را از بیرون انتخاب کرده و به شورا اعلام کرده‌اند و اساساً‌ شورا هیچ کاره بوده است. نجفی توسط آقایان بیرون شورا تعیین و شورا نمایش انتخاب شهردار را برگزار می‌کرد و  پخت و پزها در خارج شورا صورت گرفته بود. برای احزاب ظرفیت شورایاری‌ها بسیار مهم است و می‌خواهند آن را در دست بگیرند و انتخابات سیاسی و جناحی برگزار کنند. 

***شورایاری‌ها که نباید سیاسی باشند چه کسی نظارت می کند تا انتخابات درست برگزار شود؟

نبایدها یک چیز است، واقعیت‌ها چیز دیگری است،‌اما شورای پنجم شورایاری‌ها را به سمت سیاسی سوق می‌دهد و آنها به دنبال اهداف دیگری هستند. 

***شنیده شده به دلیل استقبال کم مردم از ثبت‌نام برای انتخابات شورایاری‌ها، به سرای محلات اعلام کرده‌اند که افراد خود را برای ثبت‌نام ببرند چرا که اگر ثبت نام از حد نصاب کمتر شود انتخابات دچار مشکل می‌شود. 

وقتی زمینه‌های انگیزشی از بین می‌رود مردم دلسرد می‌شوند چند سال است که شورایاری‌ها توسط مردم انتخاب می‌شوند، اما شورایاری‌های  دور چهارم بسیار از سوی شورای پنجم مورد بی‌مهری و تحقیر قرار گرفتند و حتی در برخی موارد اتهاماتی به آنها وارد شد.

برخی از آنها می‌گویند چه نیازی است که ما دوباره برای انتخابات شرکت کنیم وقتی آنها نمی‌خواهند ما را در مسائل شهر دخیل کنند، دلیل حضور ما چیست؟ آنها در دو سال گذشته تمام مسؤولیت‌های ما را گرفته و به حاشیه برده‌اند. آیا قرار است در  دور جدید اتفاقات تازه ای رخ دهد؟

***علت بی‌مهری شورای پنجم به شورایاری‌ها چه بود؟

احساس آنها این بود که شورایاری ها با آنها همجنس  نیستند و با مدیریت قبلی همراه هستند، ساختارهایی شکل گرفت، آئین‌نامه‌ها را بر هم زدند و اختیارات را کم کردندو عناصر مختلف شورایاری‌ها را حذف و یا عزل کردند و یا حتی در برخی موارد کار به دادگاه کشید.

این مجموع اقدامات جریان سیاسی و حزبی است و انگیزه‌های مردم را برای حضور در یک کار مردمی از بین برده  است، آنها می‌گویند اگر شرکت کنیم و رأی بیاوریم که حرف‌مان خوانده نمی‌شود و شاید هم شرکت کنیم و رأی‌هایمان دست‌کاری شود، پس ترجیح می‌دهیم که شرکت نکنیم. جالب است که برخی از شورایاری‌ها هم معتقد هستند که نتیجه انتخابات قبل از برگزاری مشخص است. 

***شورای پنجم در چندین جلسه آئین‌نامه شورایاری‌ها را اصلاح کرد چرا اصلاح آئین‌نامه در دوره‌های قبل صورت نگرفته است؟

در دوره چهارم شورای شهر در ستاد شورایاری‌ها جلسات متعددی برگزار کردیم، آقایان  محمد سالاری و احمد حکیمی‌پور هم حضور داشتند، جلسات ما ترکیبی بود و اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در جلسه حضور داشتند. آنها هم مدخلیت داشتند، اصلاحات را در جلسات انجام دادیم ولی وقتی لایحه را به صحن شورا آوردیم با یک تصمیم خارج از شورا مواجه شدیم، اصلاح‌طلبان بازی را بر هم زدند، به موضوعات حاشیه‌ای پرداخته و بلوا راه‌ انداختند.به همین دلیل اصلاحات آئین نامه تصویب نشد. شورایاری‌های برخاسته از مردم هستند و یکی از بازوان اجرایی قوی در شهر هستند و باید به آنها اهمیت داده شود نه اینکه آنها را به حاشیه راند و جالب است که در این مدت شورایاری‌ها کاملاً حذف شده بودند و نزدیک انتخابات یاد آنها افتاده اند.

***گفته می‌شود  از اسفند ماه مهر و دفاتر شورایاری‌ها گرفته شده است و عملاً 4 ماه است که این نهاد مردمی تعطیل است.

بله، به بهانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مُهرها گرفته شد و برخی از دفاتر بسته شد. البته از آن زمان تاکنون رسماً تعطیل شده اند. اما  در دوره مدیریت جدید شهری اصولاً شورایاری‌های جایی داشته و در هیچ تصمیم‌گیری شهری نبودند. این در حالی است که شورایاری‌ها از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده و می‌توانند مشکلات را منتقل و مدیریت در جهت رفع آن اقدام کند.

در دوره قبل به صورت دوره‌ای دبیران مناطق شورایاری‌ها با حضور در جلسات علنی شورا گزارش عملکرد ارائه می‌دادند مشکلات را اعضا می‌دانستند و برای آن چاره اندیشی می کردیم، اما در این دوره اتفاقی رخ نداده و اصلاً شورایاری‌ها در برنامه شورای پنجم نبودند. حال که به انتخابات نزدیک می‌شویم مدیریت جدید یادش آمده که نهادی به اسم شورایاری‌ها بوده و قدری رفت و آمدها بیشتر شده است و تأکید می‌کنم که این انتخابات با رویکرد سیاسی است و به نظر بنده نتایج از قبل مشخص است.