بازشدن درهای خانه موزه ملک به روی مردم

در مراسم افتتاحیه این خانه موزه، غلامرضا خواجه سروی مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به اینکه این مکان مسکونی قاجاری در دوره پهلوی ساخته شده و از موقوفات حاج حسین ملک است، گفت: این موقوفه به منظور افتتاح کتابخانه و موزه بنا شد و سپس موقوفات آن به ساختمانی در مجاورت وزارت امور خارجه منتقل شد.

اخبار اجتماعی- وی با یاداوری شد: موزه و کتابخانه ملک گنجینه گرانبهایی است و در رتبه اول  در میان موسسات غیردولتی  نظیر خودش  برخوردار است.

مدیر عامل موزه ملک با بیان اینکه این موزه دارای ۲۰ هزار نسخه خطی منحصر به فرد سکوک، تمبر و کتاب‌های چاپی ارزشمند است گفت: واقف این مجموعه در نظر داشته که با جمع آوری مجموعه بی‌نظیرش به اعتلای معارف و نشر علم کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه واقف به صورت هدفمند به خریداری اجزای این مجموعه اقدام کرده است، اظهار داشت: هر بخش از این موقوفات روایتگر بخشی از علوم و فنون تاریخ پر محتوای ایران و اسلام است.

خواجه سروی خاطرنشان‌کرد: سیر سکه‌ها، تمبرها و کتب خطی و چاپی حقایقی را به ما نشان می‌دهد و تداعی کننده معارف اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی ادامه داد: کتاب خریداری شده از علوم و فنونی که در این مجموعه جمع آوری شده است، همه ریشه در علومی است که از معارف اهل بیت به خصوص مولای متقیان علی علیه السلام سرچشمه می‌گیرد.

مدیرعامل موزه ملک خطاب به نماینده تولیت آستان قدس رضوی که در این مراسم شرکت کرده بود، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم از مجموعه موزه ملک بازدید مفصلی داشته باشید  چرا که این مجموعه آنچنان ارزشمند است که تنها از سه کتاب وقفی یک بخش موزه اسلامی ایجاد کرده است که نشان می‌دهد مسلمانان وقتی اروپاییان در خواب بودم و بویی از علم نبرده بودند  به چه جایگاهی از علم رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان تولیت سابق آستان قدس رضوی تلاش شد که این دو باب خانه مسکونی باقی مانده از موقوفات حاج حسین ملک به عنوان موزه بازگشایی شود اظهار داشت: با حمایت‌های مالی، بازدید ایشان و دستورات وارده از سوی تولیت آستان قدس این خانه به عنوان مرکز فرهنگی بازار تهران به منظور الگوسازی برای ایجاد بازار اسلامی و ترویج این الگو به دیگر مناطق ایران و کشورهای اسلامی بازسازی شد.

خواجه سروی ادامه داد: طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی در ۶ ماهه سال گذشته جریان بازسازی خانه موزه ملک آغاز شد و امیدواریم با افتتاح این مجموعه توسط تولیت به بازگرداندن ارزش‌های اسلامی به بازار و بازتولید این ارزش ها کمک کنیم.

مدیرعامل موزه ملک با بیان اینکه حمایت هیئت مدیره کتابخانه و موزه ملک و سازمان موقوفات و همراهی  تولیت آستان قدس این اهداف  عملیاتی می‌شود، گفت: بازار از دیرباز در تحولات ایران نقش مهمی داشته به طوری که در صدر مشروطه و دوره انقلاب اسلامی بازار پشتیبانه حرکت‌های مردمی بوده است ما می‌توانیم این نقش فرهنگی را دوباره به بازار باز گردانیم.
خواجه سروی با اشاره به اینکه زنجیره این کتابخانه‌ها و موقوفات مثل تولیت آستان مقدس حضرت معصومه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ می‌توانند با هم افزایی ما را به اهداف خود برای ایجاد بازار اسلامی نزدیک کنند، گفت: به این منظور دو نشست تا به حال با محوریت موزه ملی ملک برگزار شده است.

وی به برگزاری هرساله جشن دهه کرامت در مجموعه موزه ملی ملک اشاره کرد و گفت: تا به حال ۱۰ دوره از این جشنواره تحت عنوان  جشنواره ماه هشتم برگزار شده و امیدواریم دوره یازدهم با برنامه‌های تخصصی و با هدف شناساندن فرهنگ رضوی و تبلیغ نشر فرهنگ رضوی به اهداف خود برسیم.