اولیای دم میترا استاد چه کسانی هستند؟

رسول کوهپایه زاده در رابطه با رویه حقوقی رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد و اینکه در این پرونده اولیای دم چه کسانی محسوب می شوند و چه کسانی می توانند رضایت دهند؟ گفت: در رابطه با اینکه اولیای دم چه کسانی محسوب می شوند باید گفت مطابق ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، ولی دم که حق قصاص دارد همان ورثه مقتول به جز همسر وی هستند. ماده ۳۴۹ قانون مجازات اسلامی هم می گوید در صورت تعدد اولیای دم هر کدام از اینها جداگانه حق قصاص دارند.

اخبار اجتماعی- وی افزود: آنچه در ماده ۳۵۴ قانون مجازات اسلامی آمده این است که اگر ولی دم صغیر باشد ولی او می تواند با رعایت مصلحت، حق مصالحه، قصاص یا گذشت را داشته باشد یا می تواند تا زمان به بلوغ رسیدن ولی دم صبر کند. اما اگر برخی اولیای دم کبیر باشند و برخی صغیر باشند آن شخص کبیر می تواند تقاضای قصاص قاتل را داشته باشد ولیکن باید سهم دیه آن ولی دم صغیر را تامین کند تا بتواند قصاص را انجام دهد.

این وکیل دادگستری با اشاره به پرونده قتل میترا استاد گفت: بر این اساس در پرونده مذکور، ایشان فرزند ۱۳ ساله داشته و مادرشان هم در قید حیات است اینجا اولیای دم مادر ایشان و پسر شان هستند. مادر که بالغ هستند و حق قصاص دارند و می توانند قصاص را درخواست کنند و نهایتاً اگر صغیر مخالف این قضیه باشد برای رعایت جنبه مصلحت و صلاح پسر سیزده ساله، سهم دیه ایشان را می تواند تامین کند و سپس تقاضای قصاص را داشته باشد.

کوهپایه زاده در پاسخ به این سوال که در صورت وجود شاهد در پرونده، مسیر پرونده تغییر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: کیفرخواست علیه نجفی صادر شده و مرجع رسیدگی در مرحله تحقیقات و دادسرا به این نتیجه رسیده ایشان مرتکب قتل عمد شده و بر اساس ادله کیفرخواست ر ا صادر کرده است. اما تشخیص اینکه کیفرخواست وارد هست با دادگاه رسیدگی کننده است و اینجا دادگاه تعیین می کند کیفرخواست مطابق مقررات است یاخیر؟ در این مسیر هر دلیل دیگری که کشف شود یا مورد استناد قرار گیرد از جمله شهادت شهود باید بررسی شود و مورد بررسی نظر دادگاه قرار گیرد.

سه شنبه هفتم خرداد بود که محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از به قتل رسیدن میترا استاد همسر دوم نجفی شهردار اسبق تهران خبر داد.

حسب اعلام غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به صورت علنی روز شنبه ۲۲ تیرماه در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود.