عوامل بروز تصادف در سفرهای تابستانی

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا درخصوص مهمترین عوامل بروز تصادفات در سفرهای تابستانی اظهار داشت: سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از جمله موارد بروز تصادفات در جاده‌های کشور هستند. 

اخبار اجتماعی- رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا با تاکید بر این مطلب که متاسفانه رانندگان توجه کافی به جلو نداشته و در موقع بروز خطر نمی‌توانند عکس‌العمل مناسب نشان دهند،‌گفت: خستگی و خواب‌آلودگی که به واسطه گرمای زیاد حادث می‌شود نیز از دیگر عوامل موثر در عدم توجه به جلو از سوی راننده است. 

وی گفت: حداکثر زمان برای رانندگی در هر بازه، 2 ساعت است؛ بعد از 2 ساعت رانندگی، راننده باید یک ربع استراحت کرده تا خستگی و خواب‌آلودگی و کاهش توانایی بر وی عارض نشود؛ بعد از استراحت 15 دقیقه‌ای دوباره به رانندگی خود ادامه دهد. 

سرهنگ رحمانی افزود: وقتی راننده احساس خواب‌آلودگی می‌کند چاره‌ای جز خوابیدن نیست پس حتما در منطقه‌ای مناسب و امن توقف کرده و بعد از استراحت کافی به حرکت خود ادامه دهد. 

سرهنگ رحمانی سالم بودن لاستیک خودروها را شرط لازم و کافی برای سفر در روزهای گرم تابستانی برشمرد و گفت: در مسافت‌های طولانی باید لاستیک خودرو سالم باشد؛ چرا که اگر لاستیک سالم نباشد به واسطه گرمای حاصل از محیط و بروز اصطکاک بین لاستیک و آسفالت، می‌ترکد و می‌تواند حادثه آفرین باشد. 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در پاسخ به دیگر پرسش درخصوص بازتابش نور محیط و تاثیر آ‌ن در بروز تصادفات اعلام کرد: موضوع حائز اهمیت در این روزهای گرم تابستان بازتابش نور محیط به اصطلاح  ایجاد «خیرگی» است. 

وی گفت: وقتی نور محیط زیاد می‌شود در کاهش دید تاثیر دارد؛ بازتاب نور محیط، سطح راه و حتی سطح بدنه خودرو می‌تواند کاهش توانایی دید راننده را به خصوص در مسافت‌های طولانی بدنبال داشته باشد. 

وی افزود:در این صورت راننده کاهش دید داشته و اجسام و اجرام و حتی موتورسیکلت و عابر را بخوبی تشخیص نمی‌دهد و می‌تواند درگیر تصادف شود؛ بنابراین لازم است رانندگان برای رانندگی در این روزهای گرم حتما با سرعت مطمئنه رانندگی کرده و ضمن استراحت با رعایت قوانین و مقررات به حرکت خود ادامه دهند.