حل مشکلات بیمه رانندگان تاکسی پس از 6 سال

مرتضی ضامنی درباره حل مشکلات بیمه رانندگان تاکسی و تعاونی‌هایی که از تاکسیرانان پول دریافت کردند ولی بیمه آنها هنوز رد نشده است،‌گفت‌: بحث بیمه رانندگان تاکسی از سال 88 خیلی جدی شد و دولت تعهد کرد که 50 درصد از حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند.

اخبار اجتماعی- مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای تهران گفت:‌ با توجه به وضعیت فعلی  از لحاظ اقتصادی باید این افراد حمایت شوند.

وی ادامه داد: پس از این تعهد دولت، مبنی بر پرداخت بخشی از حق بیمه رانندگان اطلاعات رانندگان تاکسی برای بیمه پس از تائید وزارت کشور،‌سازمان شهرداری و دهیاری‌ها به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شد ولی از سال 92 در پرداخت 50 درصد از حق بیمه رانندگان توسط دولت به تأمین اجتماعی وقفه‌هایی ایجاد شد و تأمین اجتماعی اعلام کرد نمی‌تـوانیم نسبت به بیمه این افراد اقدام کنیم چرا که دولت به بخشی از تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است.

ضامنی گفت:‌در طرح همپوشانی بیمه تأمین اجتماعی نیز مشخص شد یکسری افراد که راننده تاکسی نیستند در لیست رانندگان تاکسی برای بیمه قرار گرفتند و تأمین اجتماعی نام این افراد را از لیست بیمه حذف کرده است. بنابراین ما نیز نتوانستیم افراد جدیدی را به لیست بیمه اضافه کنیم و این نیز به واسطه وقفه در پرداخت 50 درصد از حق بیمه تاکسیرانان از سوی دولت بوده است.

وی اظهار داشت: در سال 97 نیز در بودجه دولت بندی به عنوان پرداخت مطالبات دولت برای بیمه رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی پیش‌بینی نشده بود و همین موضوع نیز مشکلات را بیشتر کرد. در سال 98 اعتبار لازم برای بیمه رانندگان تاکسی در بودجه اضافه شد و تأمین اجتماعی نیز قبول کرد لیست‌ها را به روز کند و با خروج افراد غیر ذیحق بتواند افراد جدید را به لیست بیمه رانندگان تاکسی اضافه کند. 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای تهران ادامه داد: امیدواریم در 6 ماهه اول سال جاری مشکل بیمه رانندگان تاکسی را حل کنیم و افراد جدید نیز بیمه شوند.

ضامنی در پرسشی مبنی بر اینکه چرا بعضی از تعاونی‌ها که پول بیمه را از رانندگان تاکسی دریافت کرده‌اند نسبت به پرداخت آن پول به بیمه تامین اجتماعی اقدام نکرده‌اند، گفت:‌ این تعاونی‌ها توسط خود رانندگان تاکسی تشکیل شده است و آنجا اعلام کردند که این حق بیمه را توسط تعاونی‌ها پرداخت می‌کنیم و اگر پرداخت نکرده‌اند تنها راهکار شکایت از این تعاونی‌ها به دستگاه‌های قضایی است.

معاینه فنی تاکسی‌های فرسوده هر سه ماه‌ یکبار

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر الزام رانندگان تاکسی به معاینه فنی هر سه ماه یک بار،‌اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران خودروهای تاکسی موظف هستند بعد از یک سال کار نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند و در زمانی که این تاکسی‌ها به سن فرسودگی می‌رسند مجددا بر اساس مصوبه هیأت وزیران هر سه ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کلان‌شهرهای تهران گفت:‌به هر حال این یک قانون است و باید شهرداری‌ها به رانندگان تاکسی در این زمینه کمک کنند تا وقتی که بستر نوسازی تاکسی‌های فرسوده فراهم شود.

ضامنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیلی از شهرداری‌ها برای رانندگان تاکسی در خصوص معاینه فنی تمهیداتی را پیش‌بین کرده‌اند و هزینه معاینه فنی این خودروها را متقبل می‌شوند و بهتر است شهرداری‌ها از این طریق از رانندگان تاکسی که دارای خودروهای فرسوده هستند و بسترهای لازم برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده هنوز مهیا نشده است، حمایت کنند.