با کودکان بهانه گیر چطور رفتار کنیم؟

ماندانا رکنی روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بهانه‌گیری کودکان اظهار کرد: کودکان بهانه گیر در برابر حداقل فشار، واکنش افراطی نشان می‌دهند.

این روانشناس بیان کرد: این ویژگی نیز به نوبه خود این کودکان را در برابر مشکلات هیجانی، اجتماعی و تحصیلی آسیب پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: این کودکان در کنترل خود مشکل دارند و پیروی از خواسته‌های معلمان یا والدین برایشان دشوار است.

رکنی با بیان اینکه می‌توان به این کودکان کمک کرد، افزود: قبل از شروع هر کاری برای حل مشکل ناآرامی کودکتان، بسیار مفید است که در مورد زمان و مکانی که ناآرامی و بهانه گیری در آن رخ می‌دهد و طول مدت ناآرامی کودک، فکر کنید تا بتوانید دلایل بهانه گیری او را تشخیص دهید.

این روانشناس بیان کرد: در برخی موارد گریه نوزاد یا بهانه گیری کودک ، ممکن است ناشی از تنشی باشد که خود شما احساس می‌کنید و باعث می‌شود که مثلا دست او را با تندی بگیرید و یا وقتی از شما چیزی میخواهد، به او پرخاش کنید.

اخبار اجتماعی-  وی گفت: همه والدین گاهی دچار تنش می‌شوند، اما اگر این حالت یک جریان عادی در زندگی شماست، باید عامل ایجاد کننده آن شناسایی و برطرف شود.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی والدین می‌گویند زمانی که قشقرق شروع می‌شود، باید دوره خود را طی کند و ممکن است چند ساعت طول بکشد تا اوضاع آرام شود.

وی افزود: یک جنبه مهم برای کمک به کودک، داشتن یک برنامه ثابت در برخورد با رفتار‌های مختلف اوست، لازم است ما به عنوان والدین، آرامش خود را حفظ کنیم، محدودیت‌های خودمان را در نظر بگیریم و برنامه‌ای ترتیب دهیم که بیشترین احتمال موفقیت را دارد.

رکنی خاطرنشان کرد: در عین حال باید در کنار اِعمال محدودیت و هدایت کودک به سمت فعالیت هدفمند، پریشانی و احساسات او را نیز درک کرد.