در گفت‌وگو با مسئولان شهری مشکلات آجرپزخانه‌های منطقه 19 بررسی شد/ فقر در زیر پوست شهر

منطقه 19 به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق تهران است و وجود آجرپزخانه‌های قدیمی در این منطقه همیشه مشکلات فراوانی را برای ساکنان و اهالی این منطقه به همراه داشته است. این منطقه که در جنوبی‌ترین نقطه شهر قرار دارد. علاوه بر مشکلات فقر و محرومیت، دغدغه تامین امنیت در این منطقه به مشکل اساسی تبدیل شده است به طوری که حتی توسعه برخی از فضاها توسط شهرداری همانند فضای سبز و پارک‌ها به دلیل ناامنی نیمه تمام رها شده است.

در بخشی از این منطقه قرار بود پارک 180 هکتاری به نام «ایران کوچک» احداث شود چند سال است که کلنگ این پارک زده شده اما این پروژه نیمه تمام و به حال خود رها شده است. از سوی دیگر در این پارک 180 هکتاری با عنوان فاز اول پارک نوار فضای سبز ایجاد کردند که به دلیل بلاتکلیف بودن، این پارک به یک استتار بزرگ برای خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

حدود 27 کوره آجرپزی در این منطقه وجود دارد که هر یک تقریبا 60 هزار متر است. زمین این آجرپزخانه‌ها نقاطی جرم خیز است که محل حضور معتادین و کارتن خواب‌ها است همچنین برخی از بخش های این محل اسقاط ضایعات آهن است و فروشنده‌های دوره گرد در این مناطق حضور پیدا می‌کنند.

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران در صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر در تذکری به شهرداری می‌گوید: ۳۷ کوره آجر پزی در منطقه ۱۹ شهرداری تهران رها شده است، این در حالی است که باید کوره‌های آجر پزی ساماندهی می‌شدند و باید هرچه سریعتر تکلیف ۳۷ کوره آجر پزی رها شده در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ مشخص شود.

ساماندهی تنها ۹ کوره آجر پزی در منطقه 19  

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین اظهار داشت: ناحیه سه منطقه ۱۹ شامل ۴ ناحیه است و ۵۰ درصد املاک منطقه وقفی است در این منطقه تنها ۹ کوره آجر پزی ساماندهی شده است و مابقی کوره‌ها رها شده است و هیچ اقدامی نشده است.

حضور دستفروشان دوره گرد که به کار خرید و فروش ضایعات آهن مشغول هستند یکی دیگر از مشکلات این منطقه است. نژاد بهرام با تاکید بر ورود دادستانی به منطقه خلازیر خاطرنشان کرد: قرار بود شهرداری تهران برای آن محدوده شناسنامه ایجاد کند و نهایتا پارک ایرانیان در آنجا ساخته شود، قرار بوده است ساماندهی تا خرداد ماه تعیین تکلیف شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

وجود فقر و تنگ دستی خانواده‌ها و کودکان کاری که در اتاق‌های باقی مانده از کوره پزخانه‌ها روزگار سختی را می‌گذرانند، چهره ناخوشایندی به این منطقه داده است. حسین مقیمی، از اعضای شورایای منطقه 19 در رابطه با مشکلات آجر پزخانه‌های این منطقه به افکار می‌گوید: افرادی که در اتاق‌های باقی مانده از این آجر پزخانه‌ها زندگی می‌کنند در زمینه بهداشت با مشکلاتی مواجه هستند. ساکنان این آجرپزخانه در فقر و محرومیت به سر می‌برند و کودکان کار نیز در این آجر پزخانه‌ها مشغول کار هستند و هیچ نظارتی در این آجرپزخانه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به بزرگترین معضل اجتماعی در منطقه 19 می‌گوید: بزرگترین آسیب اجتماعی که این منطقه را تهدید می‌کند حضور مصرف کنندگان مواد مخدر و افراد کارتن خواب است که به وفور در منطقه دیده می‌شود این در حالی است که شاید تنها 20 درصد از این افراد بومی منطقه هستند و 80 درصد دیگر از سایر نقاط به این منطقه می‌آیند و برخی هم به خرید و فروش ماشین مشغول هستند که به صورت غیرقانونی است.

عدم رسیدگی مسئولان شهری به مشکل آجرپزخانه‌ها

این عضو شورایای منطقه 19 در رابطه با پیگیری مشکلات آجرپزخانه های این منطقه اظهار داشت: تا کنون این مشکلات به شهرداری منطقه ارجاع داده شده است اما با وجود پیگیری شورایاری ترتیب اثری برای حل مشکلات داده نشده است.

منطقه 19 دارای مناطق بایر بسیاری است که علاوه بر 27 کوره آجر پزی 60 هزار متری حدود 50 قطعه زمین بایر بین 50 تا 60 هزار متر نیز دارد که نقاط خوبی برای ساخت و ساز یا تبدیل به فضای سبز است که گاهی مواقع نیز مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

علی جباری، جانشین شورایاری منطقه 19 با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های آجرپزی و وجود آسیب‌های اجتماعی در این منطقه به افکار می‌گوید: حضور افراد زاغه نشین و حاشیه نشین در اتاق‌های باقی مانده از این آجرپزخانه‌ها موجب گسترش فقر و محرومیت در این منطقه و بی‌توجهی به این مخروبه‌ها شده است.

ساخت بوستان ایرانیان خبر خوبی برای اهالی این منطقه بود، بوستانی که قرار بود چندین هکتار زمین مرده و بی‌جان را زنده کند و سرانه فضای سبز اهالی این منطقه را افزایش دهد اما با وجود اینکه مسئولان شهرداری خبر از افتتاح این پارک را در خرداد ماه امسال داده بودند هنوز خبری نیست.

جانشین شورایاری منطقه 19 با اشاره به ساخت و ساز غیر مجاز بدون در نظر گرفتن تراکم منطقه اظهار داشت: طبق قانون قرار است که 70 درصد این منطقه برای زیر ساخت‌های آموزشی و فضای سبز درنظر گرفته شود و 30 درصد آن ساخت و ساز مسکونی شود که به آن توجهی نمی‌شود.

منطقه خلاویز و دستفروشان ضایعات آهن دست دوم

منطقه خلازیر در این منطقه محل خرید و فروش ضایعات آهن دست دوم و اسقاطی و پلاستیک است که آلودگی صوتی و زیست محیطی برای مردم این منطقه ایجاد کرده است، جانشین شورایاری منطقه 19 با بیان اینکه حضور دستفروشان ضایعات آهن و دلالان خودرو وجه خوبی برای این منطقه ندارد، اظهار داشت: مدیریت شهری در این زمینه نظارتی ندارد در حالی که لازم است که این فروشندگان جواز کسب داشته باشند و فعالیت آن‌ها شناسنامه دارد شود.

جانشین شورایاری منطقه 19 با تأکید بر انتقال دستفروشان ضایعات آهن و فعالیت آن‌ها به خارج شهر می‌گوید: راه حل اساسی تا کنون از سوی مسئولان شهرداری برای برخورد با این افراد وجود ندارد و با توجه به مشکلاتی که برای مردم این منطقه وجود دارد لازم است که مسئولان شهری تدابیر جدی اتخاذ کنند.

معصومه شمسینی غیاثوند