موادمخدر؛ بزرگترین معضل جامعه بشری

سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر در افتتاحیه نشست مربوط به پیش سازهای شیمیایی تحت عنوان دوازدهمین نشست کارگروه منطقه‌ای پیش سازها، اظهار داشت: پدیده مواد مخدر در شرایط فعلی جهان عنوان بزرگترین معضل جامعه بشری  شناخته شده است و مقابله با آن مستلزم یک عزم جهانی با حمایت سازمان‌های بین‌المللی است.

اخبار اجتماعی- وی بیان داشت: طی سال‌های اخیر تولید مواد مخدر صنعتی نوظهور شرایط را برای مقابله دشوار کرده است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بیان داشت:‌ تولید مواد مخدر صنعتی تابع زمان و مکان خاصی نیست و سود سرشار آن موجب افزایش تولید و مصرف این مواد مخدر شده است.

زاهدیان گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند تدابیر مشترک و همکاری‌های مختلف می‌باشد که این مبارزه باید جدی، پایدار و مستمر باشد.

وی افزود:‌مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی است و پلیس جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم‌های ناعادلانه توانسته است در این حوزه اقدامات مؤثری را انجام دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی ایران شده است ولی توانسته بیش از 70 درصد کشفیات مواد مخدر را به خود اختصاص دهد و مجموع کشفیات ما در هفت ماهه سال میلادی 2019 رقم 364 تن بوده است و در این راه تاکنون 3 هزار و 814 نفر شهید و 12 هزار نفر نیز مجروح شدند. 

زاهدیان یادآور شد:‌طی سال‌های اخیر جهان با کنترل مواد مخدر صنعتی مواجه بوده است. علیرغم ایجاد سیستم اطلاع‌رسانی به سازمان ملل قاچاقچیان مواد مخدر با انتقال پیش سازهای تولید مواد مخدر به دنبال افزایش تولید مواد مخدر صنعتی هستند تا از این راه درآمدهای سرشاری را کسب کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقداماتی در جهت جلوگیری از توسعه پیش سازها انجام داده که در کاهش تولید مواد مخدر صنعتی در کشور مؤثر بوده است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: قاچاقچیان مواد مخدر از هر ترفندی برای انتقال پیش سازهای شیمیایی با استفاده از پوشش‌های تجارت جهانی اقدام می‌کنند و کنترل ضعیف سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای تولید کننده مواد مخدر در تبادل اطلاعات که می‌تواند در کنترل مسیر تجارت پیش سازها مؤثر باشد موجب شده است که این عملیات با کندی پیش برود.

زاهدیان افزود: انجام عملیات کنترل می‌تواند علاوه بر ناامنی مسیرها برای پیش سازهای شیمیایی در گسترش حمایت‌های چند جانبه مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: عواید فراوان تولید مواد مخدر در اختیار شبکه‌های قاچاق قرار می‌گیرد و یا تامین کننده مالی گروهک‌های تروریستی می‌شود و با پولشویی در چرخه اقتصادی شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: مقابله با شبکه مالی قاچاقچیان مواد مخدر می‌تواند تاثیر مثبتی بر فعالیت شبکه‌های قاچاق، داشته باشد و با توجه به افزایش تولید پیش سازها شاهد روانه شدن این مواد مخدر صنعتی خطرناک به سرتاسر جهان شده است.