دغدغه‌های پیش روی آتش نشانان

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به دغدغه‌های پیش روی آتش نشانان، گفت: متاسفانه وجود برخی تبعیض‌ها در خصوص بیمه بازنشستگی آتش نشانان دغدغه‌هایی را برای این افراد ایجاد کرده است.

اخبار اجتماعی- ملکی با بیان اینکه در گذشته آتش نشانی جزو مشاغل سخت به شمار نمی‌رفت، افزود: در سال ۹۲ این موضوع به صورت مصوبه قانونی درآمد، اما ایراداتی نیز داشت که اکنون برخی از ان‌ها مرتفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه در مصوبه مذکور داشتن ۲۰ سال سابقه کار و سن ۵۰ سال از ملزومات بازنشستگی آتش نشانان بود، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از آتش نشانان این شغل را در سنین کم انتخاب می‌کنند بازنشستگی آن‌ها با شرط سن به زمان بیشتری موکول می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت شهرداری و شورای شهر شرط سن از این مصوبه برداشته شد.

ملکی با اشاره به دغدغه فعلی آتش نشانان، تصریح کرد: در حال حاضر تفاوت فاحشی میان آتش نشانانی که تابع قوانین بیمه کارگری تامین اجتماعی هستند و آتش نشانانی که بیمه اداری دارند وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: آتش نشانان تهران تابع قانون کارمندی بوده و بیمه شهرداری را دارند، اما در شهر‌های دیگر، چون چارت استخدامی آتش نشانان کارگری است بیمه استخدامی تامین اجتماعی مخصوص کارگران است که در این زمینه تفاوت فاحشی در نحوه بازنشستگی آن‌ها دیده می‌شود.

ملکی با بیان اینکه در همه جای دنیا آتش نشانی جزو مشاغل سخت به شمار می‌رود، گفت: نوع بیمه نباید عنوان کننده سختی کار در این شغل باشد. 

وی ادامه داد: طبق اعتراض آتش نشانان نوع بیمه تعیین کننده سختی کار نیست از این رو باید تجدیدنظری در این حوزه صورت بگیرد.

ملکی از تدوین لایحه‌ای برای رفع این ایراد از سوی سازمان آتش نشانی خبر داد و گفت: شورای عالی استان‌ها و مجلس می‌توانند در رفع این مشکل حامی آتش نشانان باشند.

وی ادامه داد: لایحه یکسان سازی مشاغل سخت آتش نشانان تهران در دست تدوین بوده و شورای شهر نیز اعلام آمادگی برای پیگیری آن کرده است.