تولید روزانه 9 هزار تن پسماند در شهر تهران

اخبار اجتماعی- حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با افکارنیوز، اظهار کرد: روزی 9 هزار تن پسماندهای شهر تهران از ایستگاه های مختلف جمع آوری می شوند و هر روز 100 تریلی به مدت سه بار پسماندهای تهران را در نزدیک آراد کوه در اطراف کهریزک تخلیه می کنند.

در کشور ایران به دلیل نبود برنامه های جامع و عملیاتی و عدم وجود هدف گذاری های خاص در خصوص مدیریت پسماند نمی توان انتظار بالایی داشت که مدیریت پسماند به اقتصاد شهر کمک کند و این در صورتی است که مدیریت پسماند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان یک عامل مهم در ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها محسوب می شود.

مقایسه مدیریت پسماند در ایران با دیگر کشورها فاصله ما را با آنها مشخص می کند. آلمان در مبارزه علیه انباشت زباله ها بسیار موفق عمل کرده است تا جایی که در سال های اخیر هدف آلمان از سیاست های اتخاذ شده در حوزه مدیریت پسماند، دستیابی به اقتصادی مبتنی بر بازیافت است که باعث صرفه جویی در منابع و کاهش اثرات نامطلوب روی محیط زیست می شود.

دولت و سازمان محیط زیست آمریکا هم با همکاری یکدیگر متدهای بسیاری را طرح ریزی کرده اند. به طور کلی در آمریکا هشت گروه مدیریتی برای جمع آوری و بازیافت پسماندها وجود دارد که هر کدام به زیرشاخه های متعدد با حیطه اختیارات متفاوت تقسیم می شوند. کاهش منبع تولید زباله و استفاده مجدد، تغذیه حیوانات، بازیافت، کمپوست، تخمیر، محل های دفن زباله، سوزاندن و کاربرد زمین از جمله وظایف این گروه هاست.

ژاپن هم از جمله کشورهایی است که بخش اعظم زباله هایش شامل پسماندهای صنعتی می شود. توکیو با داشتن 23 منطقه شهرداری، دارایی 23 سیستم مختلف جمع آوری زباله است که برخی از آنها را روزانه و برخی را هفتگی جمع آوری می کنند؛ به طول مثال زباله های غذا یا کاغذ را روزانه و زباله های شیمیایی و باطری را هفتگی یا حتی ماهانه.

حسن خلیل آبادی  عضو شورای شهر تهران درباره توقف و تعلیق نظام مدیریت پسماند شهری گفت: فعالیت هایی در زمینه پسماند در تهران صورت گرفته که کافی نیست و از جمله آن فعالیت ها می توان به تفکیک پسماند، استحصال کود و انرژی اشاره کرد. اما آنچه که مهم است فرهنگ سازی در زمینه تولید زباله و تفکیک پسماند است زیرا مراکزی در تهران وجود دارند که پسماند را خریداری می کنند اما به دلیل عدم تفکیک غیرقابل بازیافت می شوند.

وی افزود: باید برنامه ریزی کلان از سوی دولت و شهرداری ها با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور در این زمینه صورت گیرد. شهرداری باید طبق قانون پسماند، حوزه وظایف و اختیارات خود را مشخص کند و تلاش نماید با استفاده از تبلیغات مناسب فرهنگ تفکیک از مبدا و کاهش پسماند را ترویج کند.  

خلیل آبادی به نقش مهم صدا و سیما و رسانه ها در فرهنگ سازی تفکیک پسماند اشاره کرد و گفت: با فرهنگ سازی در سازمان ها و ادارات دولتی زباله ها تفکیک می شوند و عوارض پسماند شامل تشویق می شوند اما این کار انجام نمی گیرد. با فرهنگ سازی پسماند از منازل تفکیک می شوند. بیشتر شهرهای کشور از جمله شهرهای شمالی وضعیت نامناسبی در زمینه تولید پسماند دارند زیرا پسماندها بسیاری از منابع طبیعی را نابود کرده اند و زباله به صورت مخلوط رها می شوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پسماند قانونی مختص به خود دارد اما از زمان تصویب این قانون معلق مانده و اجرایی نشده است زیرا همه دستگاه ها مسئولیت پذیر نیستند. اگر همه دستگاه ها وظایفی که در قانون پسماند را به عهده دارند، احصاء کنند باعث می شود پسماند در حجم زیاد تولید نشود و ارزش اقتصادی خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه روزی 9 هزار تن پسماندهای شهر تهران از ایستگاه های مختلف جمع آوری می شوند، گفت: هر روز 100 تریلی به مدت سه بار پسماندهای تهران را در نزدیک آراد کوه در اطراف کهریزک تخلیه می کنند و چند واحد پیمانکاری پسماندها را تفکیک می کنند. از این میزان در حدود 2 هزار تن تفکیک می شوند.

خلیل آبادی بیان کرد: اکنون پسماندهای شهر تهران به صورت سنتی جمع آوری و دفع می شوند و اکنون کوهی از پسماند به ارتفاع 60 متر و وسعت 100 هکتار در اطراف تهران ایجاد شده است. این در حالی است که در بعضی از کشورهای اروپایی پسماندها را از دیگر کشورها خریداری می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: برق در ایران ارزان تر از کشورهای اروپایی است و سوختی که از پسماند تولید می شود مقرون به صرفه نیست اما اگر برق قیمت واقعی خود را پیدا کند، منبع درآمد خوبی خواهد شد.