تصمیم جدی وزیر کشور برای ساماندهی کودکان کار

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز در یکصد و بیستمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوعی که دستور کار این جلسه بود، گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در ساماندهی کودکان کار بود.

اخبار اجتماعی- وی افزود: البته این موضوع را دو سال قبل بررسی کرده بودیم و تصمیمی که در این زمان گرفته شد، این بود که رویکرد ما، ساماندهی، حفاظت و صیانت از این کودکان باشد. همچنین دستگاه‌های مربوطه وظایف خودشان را در این زمینه انجام دهد.

وزیر کشور تصریح کرد: گزارشی که به ما عرضه شده، حاکی از آن است که این کودکان در محل‌های نامناسبی نگهداری می‌شوند و باندها از آنها سوءاستفاده می‌کنند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

رحمانی‌فضلی گفت: بخش زیادی از کودکان کار داخل کشور را کودکان کار اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: موضع ما در مقابل کودکان کار، حرفه‌آموزی، آموزش و در صورت نیاز، خدمات درمانی است که تصمیم گرفته شده تا کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، این خدمات را برای این کودکان ارائه دهند.

وزیر کشور اظهار کرد: ورود کودک از افغانستان، موضوع جدی است که قرار است ما این را با دولت افغانستان در میان بگذاریم چرا که بیشتر این کودکان غیرقانونی وارد می شوند و باید ساماندهی شوند.

به گفته رحمانی‌فضلی، اگر دولت افغانستان برای این موضوع تصمیمی اتخاذ نکند، ما مجبور می‌شویم به عنوان افرادی که غیرمجاز وارد کشور شده‌اند، این کودکان را به کشور خودشان عودت دهیم.

وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد تا نیروی انتظامی با باندهایی که بر این کودکان تسلط دارند، برخورد جدی کنند؛ همچنین قوه قضائیه در جایی که نیاز است، ورود کند.

وزیر کشور تصریح کرد: شهرداری نیز متعهد شد که درباره محل‌های نگهداری این کودکان، به وظایف خود عمل کند البته متولی اصلی این هماهنگی‌ها، بهزیستی است.

رحمانی‌فضلی گفت: هیچ‌یک از مردم و ما به عنوان مسئول راضی نیستیم که این کودکان به جای آنکه در کنار خانواده‌شان باشند یا اینکه مشغول به تحصیل و تفریح باشند، مجبور باشند در کف خیابان‌ها کار کنند و بعضاً از آنها سوءاستفاده شود بنابراین اقداماتی که ما انجام می‌دهیم برای حفظ و صیانت از این کودکان است.

وی بیان کرد: بار دیگر یادآور می‌شوم که حرفه‌آموزی و آموزش در دستور کار ما برای برخورد با کودکان کار قرار دارد.

وزیر کشور اظهار کرد: از آغاز طرح تا به امروز، ۳۰۰ کودک کار شناسایی شدند که از این تعداد ۸۴ درصد اتباع خارجی، ۸۸ درصد پسر، ۷۰ تا ۸۰ درصد کودک کار غیرمجاز و ۴۴ درصد از این کودکان، بازمانده از تحصیل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است این تعداد کودک (۳۰۰ کودک کار) فعلاً در دو مرکز «یاسر» و «بعثت» نگهداری شوند.