خواص معجزه آسای سیاه دانه

گروه اجتماعی- سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در  موادغذایی  استفاده می شود.این دانه به عنوان ضد انگل ، ضد باکتری و مسهل استفاده می شود. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود.

به گزارش افکارنیوز،  سیاه دانه در درمان  دیابت ، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. برخی ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه دانه در بدن خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. مطالعات متعددی خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیاه دانه را برای بدن نشان می‌دهند. سیاه دانه می‌تواند درمانی گیاهی و جایگزین برای برخی بیماری‌ها محسوب شود. البته در برخی از تحقیقات نشان داده شده که مصرف سیاه دانه با عسل موجب تقویت بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها مثل سرماخوردگی و ... و همچنین سیاه شدن مو در صورت مداومت می گردد.

بیشتر بخوانید:

کاهو گیاهی برای بارداری

میوه ای جادویی که سلامتی شما را تضمین می کند

 

خواص سیاه دانه در سیره معصومین علیهم السلام

 مصرف سیاه دانه در اسلام تاکید شده است و معصومین علیهم السلام از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید: در سیاهدانه برکت است . در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید: گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‌بخشد و همچنین است سیاه دانه .

نحوه مصرف سیاهدانه

برای مصرف آن شیوه های مختلفی از قبیل مصرف آن با جای یا به صورت دمنوش و ... بیان کرده اند اما در بین راه های مصرف، استفاده آن به صورت ترکیب عسل و سیاه دانه بسیار آسان و در عین حال در طب   سنتی  فواید بی نظیری دارد.  خواص سیاه دانه با ترکیب در هر ماده ای  متفاوت است.  یکی از این ترکیب ها، ترکیب سیاه دانه و عسل می باشد.

برخی از خواص سیاه دانه

  1. از اصلی ترین خواص معجون سیاه دانه  این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  2. برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفیداست.
  3. برای درمان تب های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد. به این صورت که اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید
  4. ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت های ادراری را درمان می کند.
  5. برای درمان سردرد هایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.
  6. مالیدن این ترکیب  به پوست برای درمان جوش های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوشهای_بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش های_قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.
  7. تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش  و انگل های روده دارد.
  8. نفخ معده و دل درد های ناشی از آن را درمان می کند. به این صورت که  زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.
  9. برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.
  10. برای بهبود بیماری های پوستی پیسی و لک مفید هست.
  11. می تواند سنگ های کلیه و مثانه را از بین ببرد.
  12. در روزهای پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران  هنگام زایمان کمک می کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا  متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.
  13. موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.
  14. از ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان جلوگیری می کند چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می ماند.
  15. باعث کاهش عوارض داروهای شیمی_درمانی بر کلیه ها می شود.
  16. با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می شود.
  17. مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن_سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش های قلب و تنظیم ضربان قلب می شود.
  18. سیاه دانه دارای ماده ای هست که در بدن تولید انتی_هیستامین می کند به همین دلیل برای درمان_حساسیت و آسم بسیار مفید است.
  19. افزایش دهنده طبیعی میل جنسی ؛ که با مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می دهد.
  20. افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم.
  21. برای ترک اعتیاد نیز بسیار مفید و راهگشاست.
  22. درمان و جلوگیری از ریزش مو با سیاه دانه - بازگشت موهای ریخته با سیاه دانه - خواص سیاه دانه برای پوست و مو؛ سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست ؛ مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می شود.
  23. برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.

 

* زهرا شیخ باقری

 

بیشتر بخوانید:

اسفناج، گیاهی سمّی؛ قاتل کودکان و نوزادان

خواص بی نظیر سیب در روایات اهل بیت علیهم السلام

همه آنچه درباره فواید عدس باید بدانید